För att få elen levererad från din elhandlare direkt från den dag du flyttar in behöver du kontakta vald elhandlare senast den dag du anmält som inflyttsdatum för ditt nätavtal. Självklart kan du teckna ett elhandelsavtal även efter anmält inflyttsdatum, men du får då ett så kallat anvisat avtal hos anvisad elleverantör tills ditt nya elavtal börjar gälla.
För att få el till din bostad behöver du två avtal: ett elnätsavtal med det företag som äger elnätet där du bor och ett elhandelsavtal med det företag du köper elen av. Kontakta oss på kundservice senast 10 dagar innan flyttlasset går så hjälper vi dig.
Vid dödsfall, skilsmässa eller om anläggningen är frånkopplad på grund av betalningsproblem krävs en skriftlig anmälan för att säga upp eller teckna nytt elnätsavtal. Ladda ner blanketten Flyttanmälan fyll i och skicka den till oss.
När du har gjort en anmälan om att flytta in till vårt nät och vi har registrerat det i våra system får du ett välkomstbrev av oss som bekräftelse på ditt avtal.
När vi tagit emot din anmälan om en utflytt från vårt nät inväntar vi flyttdatumet, läser av mätaren och skickar en slutfaktura till dig.
Olika tider gäller beroende på om du flyttar in eller ut.
Flytta ut Tio dagar innan du flyttar ut behöver vi din anmälan. Om du inte anmäler din flytt i tid står du som betalningsansvarig till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.
Flytta in Senast fem dagar innan du flyttar in måste du anmäla det till oss, då det kan ta upp till fem dagar att få på strömmen.
Om du är sen med din anmälan, ring oss på 020-82 00 00 så snart du kan.
En undertecknad anmälan för att teckna nytt eller säga upp elnätsavtal krävs endast vid dödsfall, skilsmässa eller om anläggningen är frånkopplad på grund av betalningsproblem. Ladda ner blanketten Flyttanmälan - privat, fyll i och skicka den till oss.
När du flyttar ut från en bostad står du som betalningsansvarig till dess att flytten har registrerats, så se till att anmäla senast tio dagar innan du flyttar. Om du har glömt att anmäla din flytt ska du göra det så fort som möjligt. Har du inte anmält din flytt i tid finns det en risk att elen i din nya bostad är avstängd.
Vi gör en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder. Elnätskunder har grundläggande rätt att få ett elnätsavtal, men utifrån vår kreditbedömning kan vi begära en säkerhet innan vi ingår avtal med någon.
Anläggnings-ID är en kod med 18 siffror som används för att hålla reda på vilken elanläggning som är din. Det underlättar vid kontakt med oss och andra elbolag. Du hittar ditt anläggnings-ID på fakturan.
Är du redan kund hos oss kan du också se informationen på Mina sidor.