Aktuellt hösten 2017 - Halvvägs till framtiden

Förändringens vindar blåser – det syns i smått och stort.

 

Vi märker alla av förändringens vindar som blåser. På Vattenfall Eldistribution pågår utvecklingsarbete i smått och stort. Vi förnyar arbetssätt samtidigt som vi behöver ha resurser för att hantera det höga trycket på anslutningar som råder. 

Vad gäller vid nya anslutningar?

Byggandet i många delar av Sverige ligger på rekordnivåer samtidigt som elnätbolagen investerar stort i elnäten för att öka leveranskvalitén. I många fall hänger våra ledtider för nya anslutningar på tillståndsprocesser och leveranstider för material. Vi vill göra dig uppmärksam på att det är svårt för oss att påverka dessa väntetider. Samtidigt vill vi be om hjälp med att informera kunderna att göra sina beställningar i så god tid som möjligt.  

Exempel på ledtider:

  • Om material behövs beställas (kabel etc.) är leveranstid 10 veckor och uppåt
  • Tillståndsprocess hos Trafikverket är omkring 4 månader
  • Tillståndsprocess hos Länsstyrelsen vid strandskyddsområde är 3-6 månader. I vissa fall kan det ta längre tid.
  • I vissa kommuner där många vill utföra grävarbeten gäller schaktkö
  • Om en ny nätstation behövs byggas är leveranstiden för denna 37 veckor

Digitalisering – självklarhet eller vision?

Digitaliseringen är en viktig fråga inom elbranschen precis som inom andra branscher. Vad innebär den för oss här och nu? Ett konkret exempel är att vi behöver bli effektivare genom att införa digital kommunikation i allt högre utsträckning. 

Digitala utskick

För att kunna göra digitala utskick behöver vi alltid få en e-post och mobilnummer till kund i samband med föranmälan. Fyll i kundens e-postadress i fältet ”Upplysningar” (i Elarbeten) eller bredvid kundens namn (på blanketten) så får din kund offerten snabbare och bättre information från oss!

  • Digital offert och beställning
    Offert skickas via mail. I dag har kunden alternativen att skriva ut beställningsblanketten och antingen posta in sin beställning eller scanna in den och mejla. Har kunden ingen möjlighet att skriva ut offerten går det självklart bra att meddela oss så skickar vi den på posten.
  • Digital signering av offerter
    Nästa steg är att vi, så snart som möjligt, kommer att införa möjligheten att godkänna offerten via digital signering. Detta kommer påskynda hanteringen av offerter ytterligare.
  • Informationsmail
    Vi skickar vi e-post eller sms med information när vi startar upp arbetet hos oss. Vi skickar också information om ledtider och eventuella ändringar av dessa.
  • Bekräftelse & avtalsid
    Vi skickar ut bekräftelsemail med anläggningsid som kunden behöver. Det är speciellt viktigt att vi får en e-postadress till fastighetsägaren vid anslutning av flerbostadshus och mätaruppsättning för att förenkla kommunikationen och kundernas inflytt.

Installatörsregler

Ny standard för jordningssystem

Energiföretagen Sverige förespråkar numera 4-ledarsystem (TN-C) som standard. Vattenfall Eldistribution har valt att följa branschens rekommendationer. Från årsskiftet är  4-ledarsystem (TN-C) standard i vårt nät. 5-ledarsystem TN-S görs enbart på kunds förfrågan.

Det är självklart viktigt att vi får in rätt uppgifter gällande TN-C/TN-S i föranmälan.


Nytt verktyg för digital för- och färdiganmälan

Information om driftstörningar i Elarbeten

Som du kanske har märkt av uppstår ibland tekniska problem i Elarbeten, vår lösning för digital för – och färdiganmälan. Vi ser fram emot att snart kunna byta till en uppgraderad version av verktyget på en modern plattform.  En första testversion lanseras kring årsskiftet 2017-2018.

Varför informerar vi inte om tekniska problem i Elarbeten?

Vi lägger upp information på våra installatörssidor på vattenfalleldistribution.se men har tyvärr inte samma möjlighet att göra snabba uppdateringar på själva Elarbeten-sidan. Vid större systemstörningar eller avvikelser i vår normala ärendehantering skickar vi ut sms och e-post till de installatörer som har anmält till oss att de vill ha informationen. Vill du också ha denna information? Skicka ett mail till elinstallator@vattenfall.com och ange din e-postadress och att du vill ha information om eventuella störningar och avvikelser. 


Vinnare i Installatörskampen

Tack alla som var med i vår quiz!

  • Anders Eriksson, Boden (8 853 poäng) vann en elektrisk häcksax.
  • Magnus Karlström, Örnsköldsvik (9 012 poäng) vann ett Victorinox Swisscard.
  • Kurt Eklund, Glimmersträsk (8 758 poäng) vann en powerbank med ficklampa.

Stockholm vinner den geografiska ligan följt av Norrbotten. Grattis och bra kämpat alla! 

Se sammanställning av resultatet

Våra installatörsregler

Läs mer här

Anmälan nyhetsutskick

Få nyhetsutskick och information via e-post och sms.

Skicka ett mail till elinstallator@vattenfall.com

Installatörskampen avgjord

Se resultat