Aktuellt vintern 2020 – Tålamod och framtidsblick

Även speciella omständigheter blir till vardag. 

 

Samtidigt som vi lever i ny och mer begränsad verklighet så fortsätter vardagen och projekten. Ibland i ett högre och ibland i ett lägre tempo. På nätanslutningar på Vattenfall har vi ett högt tempo med det högsta inflödet av ärenden på många år och många effektiviseringsinitiativ som pågår.


Rikta Rätt – branschförteckning över godkända växelriktare

En branschgemensam lista över godkända växelriktare är under framtagning. Enligt EU:s föreskrift  2016/631 (RfG)  har elnätsföretagen ett ansvar för att endast tillåta anslutning av produktionsanläggning om det är säkerställt att installerad växelriktare uppfyller gällande krav. Dessa krav framgår i  ALP-handboken. De uppgifter som ska anmälas, gällande bland annat elkvalitet och skydd, finns i Rikta Rätt-blanketten.

Anmälan av växelriktare som ska användas i solcellsanläggningen bör vara enkel för alla parter men samtidigt behöver varje fabrikat och modell av växelriktare granskas och godkännas. Ett branschsamarbete kring en och samma lista över godkända växelriktare underlättar mycket.

Anmälan av växelriktare för bedömning

Från den 11 december kan växelriktare anmälas för att bli bedömda för att ha möjlighet att finnas med på listan över godkända växelriktare från start. Datum för lansering av Rikta Rätt-listan är 1 mars 2021 (uppdaterat datum).                                        

Bild1.jpg

Mer information

  • Mer information om Rikta Rätt-listan
  • Anmälan av växelriktare
  • Anmälan till avisering om tillagda växelriktare

Allt hittar du på energiforetagen.se/riktaratt

Frågor och funderingar - så nås vi

Kontaktvägar för kunder

Nätkundservice, vår kundservice för elnätsfrågor, finns i Jokkmokk och nås numera på ett eget telefonnummer: 0771-10 10 50. Hit kan privat- och företagskunder få hjälp på sina frågor vardagar mellan 8-18.

Här finns information om digitala kontaktvägar

Kontaktvägar för elinstallatörer

Vår installatörssupport nås som vanligt på 08-687 33 80, helgfria vardagar 8-12. och svarar på tekniska frågor och generellt om status i ärenden och Mina elarbeten.  

Det går också bra att skicka e-post:

Tekniska frågor och frågor om Mina elarbeten

Frågor om pågående ärenden i Stockholms län, Bergslagen, Roslagen, Uppsala, Uppland

Frågor om pågående ärenden i övriga Sverige

 

Effektiv föranmälan i Mina elarbeten

Mina elarbeten är som du vet vår digitala tjänst där alla föranmälningar ska komma in. När ärendet skickats in skapas ett ärende automatiskt och därför är det viktigt att alla uppgifter stämmer. 

Varför frågar vi efter kundens e-postadress?

Vi frågar efter kundens e-postadress i de ärenden där vi skickar digital offert eller statusmeddelanden till kund. Att be att få kundens e-postadress innan du skickar iväg föranmälan sparar tid även för dig själv i slutändan. Får vi in en e-postadress till kunden som inte är den rätta blir det problem när vi skickar en offert till den adressen och räknar med att det är rätt mottagare.

Kartunderlag måste vara med från start

Vi behöver få in situationsplan/kartunderlag i samband med ärendestarten för nya anslutningar och tillåter därför inte längre nya förfrågningar där inte situationsplan eller motsvarande kartunderlag har bifogats. Detta behöver alltså göras i direkt anslutning till det att ärendet skickats in till oss. Vi behöver ta ställning till önskad anslutningspunkt och mätarplacering. Vi tar krafttag i att skynda på ärendemottagandet och att begära in komplettering i efterhand tar mycket tid i onödan.

Så gör du för att bifoga situationsplan/kartunderlag

Byggcentralen är central vid tillfällig anslutning

Regeln om krav på byggskåp eller byggcentral är svensk standard sedan en tid tillbaka. Vi ansluter inte den tillfälliga anläggningen om fasad- eller markmätarskåp uppställt på egen konstruktion använts istället för ett byggskåp avsett för användning vid byggplatser. Detta är på grund av säkerhetsskäl. Kunden kommer i dessa fall att få en extra avgift för bomkörning, förutom den försenade anslutningen. Detta undviker vi genom att göra rätt från början.

Bjorn.jpg
Exempelbild på ett byggskåp.

Läs mer om tillfälliga anslutningar

Det lackar mot jul

Tänk på att både vår ärendehantering och även fältutförande får utökade ledtider i samband med ledigheter när många är lediga.

Installatörssupporten är stängd från 28 december och öppnar åter 7 januari. I övrigt har vi öppet helgfria vardagar.

Vi önskar er alla en god jul!

christmas-1099170_880.jpg