Med anledning av vinterns höga elpriser införde regeringen i början av året en elpriskompensation för hushåll i hela Sverige gällande månaderna december 2021 samt januari och februari 2022.
Som elnätsbolag har vi blivit ombedda att administrera elpriskompensationen. Du som kund behöver inte ansöka om kompensationen utan utbetalning kommer att ske automatiskt. Detta kommer i första hand att ske som en kreditering på din elnätsfaktura från och med april beroende på vilket fakturaintervall du har.
Utbetalningen av kompensationsperioden december till februari har påbörjats och betalas ut efter en ersättningstrappa från 700 kWh - 2000 kWh elanvändning per månad.
Den 7 april beslutade riksdagen om en förändrad och förlängd elpriskompensationen till att även gälla mars månad. Till skillnad mot tidigare beslut kompenseras nu enbart kunder i södra Sverige, elprisområde SE3 och SE4, samtidigt som ersättningstrappan gäller redan från 400 kWh för att ännu fler ska omfattas av kompensationen gällande mars.
Frågor om förslagets utformning hänvisas till Regeringen eller Energiföretagen Sverige.
Snabbare utbetalning av Elpriskompensation
Elpriskompensationen kommer att ske automatiskt som en kreditering på din elnätsfaktura från april månad och framåt beroende på vilket fakturaintervall du har. Om kompensationen överstiger det krediterade beloppet har vi möjlighet att utbetala beloppet till ditt bankkonto.
Registrera ditt bankkontonummer genom att logga in på Mina sidor med BankID. Om du redan registrerat ett bankkontonummer hos oss för utbetalningar ber vi dig inte att göra om det igen.
Logga in på Mina sidor med BankID
Frågor & svar
Här på vår hemsida hittar du den senaste informationen om vad som gäller kring elpriskompensationen samt ta del av våra frågor & svar. Du kan även prenumerera på uppdateringar av den här sidan.
Fakta från regeringen om ersättningen