Slå ihop abonnemang

Om du vill slå ihop två eller flera abonnemang i din fastighet så behöver du anlita en elinstallatör. Elinstallatören anmäler ändringen till oss och utför arbetet hos dig.


Hur går det till?

Vid en hopslagning så monterar vi ner elmätaren, och förbrukningen går därigenom över till en annan elmätare. Hopslagning godkänns bara om det gäller en gemensam fastighet med gemensam servisledning för abonnemangen.

Du kan säga upp abonnemanget av den mätare som ska tas bort antingen muntligt eller skriftligt. Det kostar ingenting att säga upp ett abonnemang. Skulle det kvarvarande abonnemangets huvudsäkring behöva höjas till ett högre intervall anmäler din elinstallatör det till oss och meddelar vad kostnaden blir.

Vill du själv begära en offert från oss på säkringshöjningen så kan du göra det här.

Det är inte tillåtet att slå ihop abonnemang om bägge befintliga abonnemang med egna servisledningar är avsedda för boendeändamål. Om det enbart är en gäststuga som används för temporärt boende är det ok att slå ihop abonnemangen.


Du som kund ansvarar för:

  • Arbete på din anläggning för att lägga om mätningen från abonnemanget som ska avslutas till det abonnemang som ska finnas kvar.

Vattenfall Eldistribution ansvarar för:

  • Nedmontering av elmätaren för det abonnemang som ska avslutas.

Hittar du inte svaret på din fråga?

På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

Till kundservice