E-faktura och e-postfaktura

E-faktura

E-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din internetbank. Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig. Det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Om du vill gå tillbaka och kolla på gamla fakturor gör du det där eller genom att logga in på Mina sidor.

Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank, eller ännu enklare genom att fylla i formuläret för e-faktura på Mina sidor.

Viktigt att tänka på: det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som har e-faktura eftersom identifieringen sker via personnummer. Om du hinner få en pappersfaktura innan vi ändrat till e-faktura är det den som ska betalas.

Anmäl e-faktura

E-postfaktura

E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogad PDF-dokument. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i formuläret för e-postfaktura på Mina sidor.

Anmäl e-postfaktura


Kombinera betalsätt

För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning mellan autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera din autogiro och e-postfaktura – då får du din faktura till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

Läs mer om autogiro

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga?

På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

Till kundservice