Anmäla strömavbrott

Behöver jag anmäla strömavbrottet?

Du kan själv se om ditt strömavbrott redan är registrerat hos oss för då syns avbrottet på avbrottskartan. Om avbrottet är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt inom tre månader efter avbrottet på fakturan. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.

Felanmälan (öppet dygnet runt): 020-82 58 58

Se registrerade strömavbrott 


Kontrollera avbrottet

Är jag helt eller delvis utan el?
Kontrollera jordfelsbrytaren, huvudsäkringen och säkringarna i din elcentral. Det går ofta att undersöka vad som orsakat felet genom att titta i din elcentral. 

Är även dina grannar utan el?
Har grannen ström är det troligen fel på din egen anläggning, börja med att kontrollera jordfelsbrytaren och dina säkringar. Om det är mörkt och strömlöst hos din granne kan det bero på ett fel i elnätet.

Är det Vattenfall Eldistribution du ska kontakta?
Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet där du bor.

Till Nätområden



App för avbrottsinfo

Det här är appen som ger dig avbrottsinformation inom Vattenfall Eldistribution AB’s nätområden direkt till mobilen. 
Lägg in bevakningar på huset, sommarstugan eller kontoret och få ett meddelande när vi har registrerat ett avbrott i området.

  • Se status på aktuella strömavbrott
  • Lägg till bevakningar
  • Få push-meddelanden när det blir avbrott på dina bevakningar

Vanliga frågor och svar


Hittar du inte svaret på din fråga?

På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

Till kundservice