Talsvar på tio olika språk

Kunderna ska kunna mötas på sina egna språk. Därför finns Vattenfalls talsvar nu på tio olika språk.

29/06/2016

Kundservice agent vid dator

Talsvarstjänsten finns nu på albanska, arabiska, engelska, polska, persiska, serbokroatiska (serbiska, kroatiska, bosniska), somali, spanska, turkiska och tyska.

Håkan Andersson, systemtekniker på Vattenfalls kundservice, säger:

– Det här ger kundservice en ny dimension att ta hänsyn till vid rekrytering förstås, för att kunna erbjuda servicen; men framförallt är det en stor vinst för de kunder som inte känner sig riktigt trygga med svenskan. Vi har som ambition att vara enkla att göra affärer med, och att kunna ge service på fler språk än svenska är en viktig del av det.

Håkan Andersson förklarar att det var en utmaning att bestämma om språkvalen skulle erbjudas som traditionellt knappval eller med hjälp av tal-igenkänning. Hur presenterar man möjligheten att få hjälp på ett annat språk utan att veta vilket språk mottagaren talar?

– I just den frågan bestämdes att presentera informationen på engelska.

En annan utmaning var att hitta ett bra sätt för en svensk taligenkännings-motor att förstå engelskt tal men också till exempel ’Deutsch’ för tyska, och att överlag jobba med nya dataformat och scriptspråk för att kunna skapa en bra tjänst.

– Det har varit ett både utmanande och roligt uppdrag och det blir kul att se hur våra kunder använder det, säger Håkan Andersson.