Pressmeddelande | 2019-01-06T19:00:55Z

Antalet strömlösa kunder minskar men mycket arbete återstår

Arbetet med att åtgärda strömavbrotten längs Upplandskusten, Roslagen och Stockholms skärgård går framåt, men fortfarande är det många kunder som är utan el.

Det är i nuläget cirka 8 800 kunder som är strömlösa efter stormen Alfrida, varav 8 100 i Roslagen. Under helgen har över 10 000 kunder fått strömmen tillbaka och arbetet fortsätter med oförminskad intensitet.

̶ Vi har full förståelse för att det här är en extremt jobbig situation för våra kunder som varit utan el i många dygn, och vi gör allt som står i vår makt för att så många som möjligt ska få elen tillbaka så snabbt det går, säger Eva Vitell, Kund och Marknadschef Vattenfall Eldistribution AB.

Personalresurser från olika delar av landet och från andra elnätsbolag har kallats in för att hjälpa till i de drabbade områdena. För närvarande arbetar över 300 skogshuggare, maskinister och montörer i Stockholms län, merparten i Roslagen. Utöver det tillkommer administrativa stödfunktioner, helikoptrar, skogsmaskiner, lastbilar, grävmaskiner och bandvagnar.

Felavhjälpningsarbetet bedrivs metodiskt och systematiskt och Vattenfall för en löpande dialog med kommuner och länsstyrelsen för att kunna bistå dem på bästa möjliga sätt och bestämma vilka fastigheter och anläggningar som har störst behov av ström.

Under helgen har fler människor än vanligt rört sig i de stormdrabbade områdena längs Upplandskusten, Roslagen och Stockholms skärgård. Tänk på säkerheten och gå inte nära en elledning som ligger på marken då den kan vara strömförande. Försök inte själv att ta bort träd som blåst ner över elledningar utan anmäl detta till Vattenfall Eldistribution.

Vi är tacksamma om de som ser träd ligga på ledningar anmäler det till oss på telefon 020-82 58 58.

Vattenfalls tillfälliga kundinfocenter har fortsatt öppet i veckan

Vattenfall Eldistributions tillfälliga kundinfocenter I Norrtälje och Östhammar har haft öppet under helgen och kommer fortsättningsvis ha öppet under den kommande veckan. Till dessa mötesplatser kan kunder komma för att få svar på frågor och träffa en del av oss som jobbar med att åtgärda problemen efter stormen.

I Norrtälje finns personal på plats måndag-fredag kl 10-14 i Vattenfalls lokaler på Gösvägen 28 och i Östhammar på Fabriksvägen 14.

Aktuell störningsinformation finns på: http://www.vattenfalleldistribution.se/sv/stromavbrott.htm, där vi löpande informerar om läget. Dessutom kan appen "Avbrottsinfo" laddas ned kostnadsfritt på Google App Store eller i Mac App Store.

Vi lägger ut löpande information samt bilder från fält på Facebook: https://www.facebook.com/VattenfallEldistribution/

För ytterligare information kontakta:

Vattenfall Pressavdelning, telefon 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com