Pressmeddelande | 2019-03-20T11:41:00Z

Nu är Vattenfalls nätkundservice i Jokkmokk igång med 32 medarbetare

Onsdagen den 20 mars invigs officiellt Vattenfall Eldistributions nya nätkundservice i Jokkmokk. I och med det infriar Vattenfall löftet om att återskapa de dryga 30-talet arbetstillfällen som hotades på orten i samband med en omorganisation 2016.


Bilden: –Vi är fortsatt en viktig arbetsgivare i Jokkmokk och har nu lyckats skapa långsiktigt hållbara jobb här, säger Annika Viklund, VD för Vattenfall Eldistribution. Här tillsammans med Berit Lindgren, chef för nätkundservicen i Jokkmokk.

I samband med en omorganisation 2016 gick Vattenfall ut med att viss verksamhet skulle outsourcas. Bland annat berördes 32 medarbetare på Finance Business Control i Jokkmokk. Efter dialog med olika intressenter lovade Vattenfall 2017 att återskapa motsvarande antal jobb på orten. På onsdag invigs den nya nätkundservicen.

– Nu har vi 32 medarbetare på plats som hjälper kunder som har frågor och ärenden som specifikt handlar om elnätet. Det är extra roligt att få vara med att fira med dem på onsdag, för det är medarbetarna på plats som har gjort den stora resan och som stått för det största förändringsarbetet, säger Annika Viklund, VD för Vattenfall Eldistribution.

Berit Lindgren är chef för nätkundservicen i Jokkmokk och en av de medarbetare som påverkades av outsourcingbeslutet 2016.

– När beslutet kom om den nya nätkundservicen så kände jag en otrolig lycka. Det har stundtals varit omtumlande men nu är det väldigt roligt att få vara med om att bygga upp en ny verksamhet, att se våra modiga medarbetare utvecklas i och med nya arbetsuppgifter och att dessutom få ta emot ett antal nya medarbetare. Att vi har blivit ett nytt gäng, säger Berit Lindgren.

Ny verksamhet med nytt fokus

Hon berättar att den största skillnaden för medarbetarna är att de förr hade kontakt med i huvudsak interna kunder inom Vattenfall, och nu är det externa kunder och ett annat fokus som gäller.

– En annan skillnad är att vi var specialister på det vi gjorde tidigare då vi jobbat med samma arbetsuppgifter i många år, nu är vi nya och måste lära oss allt från början. Största utmaningen är nog att man måste ha ganska bred kunskap eftersom arbetsuppgifterna skall utföras i många olika system och vissa typer av ärenden kräver mer kunskap än andra, säger Berit Lindgren.

Uppbyggandet av en nätkundservice är del i en större förändring där Vattenfall Eldistribution förbereder organisationen för en kommande elhandlarcentrisk marknadsmodell som innebär färre men mer specialiserade kundärenden i specifika elnätsfrågor.

– Som elnätsföretag vill vi vara ledande och aktiva i att möta våra kunders förväntningar. Det kräver mycket av oss i form av flexibilitet och framtidsfokus. För att ge bästa service behövs en hög kompetens i första kontakt och en god kunskap om energimarknaden och dess olika aktörer. Nu har vi tagit de första stegen för att nå dit, säger Annika Viklund.