Pressmeddelande | 2021-01-12T12:11:51Z

Vattenfall Eldistribution fortsätter med höjd beredskap

Snöovädret i Västernorrland och Västerbotten fortsätter och under natten och morgonen var som mest cirka 1500 av Vattenfall Eldistributions kunder strömlösa, huvudsakligen i Norrlands inland. Vattenfall Eldistribution har för närvarande cirka 100 kunder strömlösa i Sorsele, men fortsätter att arbeta med förhöjd beredskap inför eventuella nya störningar på elnätet.

Vi arbetar med att ta bort snö och is på våra ledningar, både från marken och med hjälp av helikopter, samt tar bort snötyngda träd som har fallit, eller riskerar att falla, på ledningarna. Prognoserna visar på fortsatt snöfall i kombination med vind. Väderutvecklingen följs noggrant och vi fortsätter med förhöjd beredskap för att vara beredda på att snabbt kunna komma ut och reparera eventuella fel i elnätet.

Under tisdagen sätts helikoptrar in för att flygbesikta elnätet för att kartlägga var träd fallit på ledningarna och var skador uppstått. Det innebär att helikoptern kommer att flyga på låg höjd över elledningarna vilket vi särskilt vill uppmärksamma djurägare på.

Tänk på säkerheten och gå inte nära en lågt hängande elledning då den kan vara strömförande eller plötsligt spännas upp när isbeläggning lossnar från ledningen. Försök inte själv att slå bort is på lågt hängande elledningar, eller att ta bort träd som blåst ner över elledningar, utan anmäl detta till Vattenfall Eldistribution.

Vi är tacksamma om de som gör observationer, exempelvis av lågt hängande elledningar eller träd som riskerar att falla på ledningar, ringer och meddelar detta till vår kundservice på telefonnummer 020-82 58 58.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfall Eldistributions presstjänst: 08-739 60 60 eller Vattenfalls pressjour, telefon 08-739 50 10

Aktuell störningsinformation

https://www.vattenfalleldistribution.se/kundservice/stromavbrott/ informerar vi löpande om läget. Dessutom kan appen "Avbrottsinfo" laddas ned kostnadsfritt.