Kundservice

Vad kan vi hjälpa dig med?


  • Anslutning

    Anslutning

    Flytta

    Flytta

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Strömavbrott

    Strömavbrott

    Elnätsavtal och priser

    Elnätsavtal och priser

    Mina sidor

    Mina sidor

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Fakturakopia

    Hitta dina fakturor

    För att se och ladda hem en kopia på din faktura loggar du in på Mina sidor. Under Mina fakturor hittar du alla dina fakturor från oss upp till fem år tillbaka i tiden.

    På fakturan hittar du information som:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturabeloppet som du ska betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Periodens förbrukning (som fakturan baseras på)

    Där kan du också se företagets fakturaintervall, betalstatus och betalningsuppgifter.

    Logga in

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • NÄR DU SKA FLYTTA

    Anmäl din flytt

    När ditt företag flyttar ut, behöver vi en flyttanmälan senast 10 dagar innan flyttlasset går. Anmäl flytten genom att fylla i vår blankett för flyttanmälan och sedan posta, faxa eller e-posta den till oss.

    Flyttanmälan företag


    Vem äger nätområdet?

    Via Nätområden.se kan du enkelt ta reda på vem som äger elnätet dit du ska flytta.

    Till Nätområden


    Ägarbyte av produktionsanläggning

    För att göra ett ägarbyte på en produktionsanläggning så behöver du fylla i en anmälan och sedan skicka den till oss senast 10 dagar innan överlåtelsen.

    Vid anslutning på högspänningsnivå behöver vi din anmälan senast 30 dagar innan aktuell dag för överlåtelse.

    Anmälan av ägarbyte och avtalsöverlåtelse

    Skicka din anmälan till:

    Fax: 090-13 65 90
    E-post: foretagskundservice@vattenfall.com

    Adress:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anslutningar

    Ny anslutning

    Planerar du att ansluta en ny fastighet till elnätet? Vi ansluter ditt företags fastighet om det ligger inom vårt elnätsområde.

    Få en offert

  • NY ANSLUTNING

    Ny anslutning

    Det första du kan göra är att fylla i och skicka in en offertförfrågan till oss så att du får en uppskattning om vad det kommer kosta och en handläggare som hjälper dig under hela anslutningstiden.

    Till offertförfrågan

    Läs mer om ny anslutning


    Storskalig anslutning

    Planerar du att ansluta en verksamhet med en kapacitet över 5MW eller en produktionsanläggning med anslutningseffekt över 300 kW? Fyll i formuläret så hjälper vi dig.

    Till formuläret

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • AVTALSVILLKOR OCH RÄTTIGHETER

    Dina avtalsvillkor och rättigheter

    Vi tillämpar elbranschens allmänna avtalsvillkor för distribution av el.

    Alla avtalsvillkor, rättigheter och vårt kundlöfte hittar du under Villkor och rättigheter.

    Mer information om ditt företags avtal och villkor hittar du under Mina avtal inne på Mina sidor.


    Ersättning vid skada

    Om du har fått skador som uppkommit av strömavbrott, annan störning i elöverföringen eller av brister i den verksamhet som vi ansvarar för, kan du ha rätt till ersättning.

    Blankett skadeanmälan

    Fyll i blanketten skadeanmälan och skicka den till:
    Vattenfall Eldistribution AB
    RU 2560
    169 92 Stockholm

    Läs mer om förutsättningar för hur och när skador ersätts i våra Avtalsvillkor.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • TILLFÄLLIG ANSLUTNING

    Beställ anslutning

    Behöver ditt företag ström under kortare tid än ett år, exempelvis under byggtiden eller annan kortvarig anslutning, kan du beställa en tillfällig anslutning.

    Beställ tillfällig anslutning

    Vill du läsa mer om hur en anslutning går till så hittar du all information under Ny anslutning.

    Kom ihåg att: För att få el till din anläggning behöver du även ett elhandelsavtal. Elhandelsavtal kan du teckna med valfri elhandlare. Om du inte aktivt väljer en elhandelsföretag kommer du bli tilldelad ett anvisat avtal.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • ARBETE NÄRA ELLEDNING

    Bevakning vid trädfällning

    Ska du fälla träd på ditt företags fastighet nära vår elledning? Då vill vi att du kontaktar oss innan, så att vi kan vara med och bevaka att elledningen inte kommer till skada. Beställ bevakning via formuläret.

    • Bevakningen är kostnadsfri om du meddelar oss senast fem arbetsdagar innan du ska fälla träd.
    • Behöver du uppgifterna tidigare än fem arbetsdagar kostar det 940 kronor exkl. moms.

    Om du fäller ett träd på våra elledningar utan att ha ansökt om trädbevakning måste du betala för den skadade ledningen. Behöver du hjälp med trädfällningen kontaktar du en kunnig entreprenör för jobbet.

    Beställ bevakning vid trädfällning


    Gräva nära elledning

    När du ska bygga eller gräva är det bra att veta var elkablar och eventuella fjärrvärmeledningar ligger så att du inte skadar dem av misstag.

    Beställ kabelanvisning från Ledningskollen.se

    Med en kabelanvisning från Ledningskollen slipper du oroa dig för avgrävda ledningar. Genom en enda förfrågan når du Vattenfall och alla andra ledningsägare som har nät, vare sig nätet är för tele, el, vatten, fjärrvärme eller något annat på den specifika platsen.

    Ledningskollen.se är till för alla, privatpersoner, företag, myndigheter, kommuner och andra som planerar att gräva, schakta eller spränga.

    Webbtjänsten drivs av kommunikationsmyndigheten PTS och är kostnadsfri att använda.

    Beställ kabelanvisning från Ledningskollen.se

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • AVSLUTA DITT ABONNEMANG

    Avsluta abonnemang

    Att säga upp ett abonnemang kan vara aktuellt om ditt företag ska riva fastigheten eller slå ihop två eller flera abonnemang. Det kostar ingenting att avsluta abonnemanget. Fyll i och skicka in uppsägningsblanketten minst en månad före elleveransen ska upphöra.

    Uppsägningsblankett

    Vid uppsägning av abonnemang avbryter vi elleveransen inom en månad och ditt företag får en slutfaktura från oss. Meddela kundservice om du önskar att vi kommer en särskild dag. Vi ser också till att aktuellt elhandelsföretag informeras om att abonnemanget har upphört. Abonnemanget avslutas den dag mätaren monteras ner.


    Flyttanmälan

    Ska ditt företag däremot flytta behöver du skicka in en flyttanmälan till oss.
    Flyttanmälan


    Om du inte är nöjd

    Vi jobbar hela tiden för att förbättra våra service, om du tycker vi har brustit i vårt uppdrag och inte lever upp till dina förväntningar vill vi gärna att talar om det för oss.

    I första hand ber vi dig kontakta kundservice på 020-82 10 00 (vardagar 8-16.30)

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • ANSLUTNINGAR OCH ELANVÄNDNING

    Dina avtal

    Information om ditt företags anslutningar, elanvändning och övrig kundinformation hittar du på Mina sidor.

    Se dina avtal

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Dina rättigheter

    Kundlöfte och avtalsvillkor

    Vår vision är att du som är kund hos oss ska vara hundra procent nöjd. Med vårt kundlöfte sätter vi press på oss själva. Uppfyller vi inte vårt löfte får ditt företag ersättning.

    Ersättning

    Om ditt företag drabbas av strömavbrott och är anslutet till vårt regionnät får du kompensation redan efter två timmar. Är ditt företag anslutet till vårt lokalnät får du kompensation efter fyra timmar. Det är vårt kundlöfte. Beloppet dras automatiskt av på en kommande faktura inom sex månader efter avbrottet.

    Läs mer om vårt kundlöfte

    Om avbrottet varar mer än 12 timmar utgår istället den lagstadgade avbrottsersättningen, se tabell nedan. Beloppet dras automatiskt av på en kommande faktura.

    • 12 - 24 timmar: 12,5 procent av din årliga elnätskostnad*, dock lägst 900 kr.
    • 24 - 48 timmar: 37,5 procent av din årliga elnätskostnad*, dock lägst 1 800 kr.
    • 48 - 72 timmar: 62,5 procent din årliga elnätskostnad*, dock lägst 2 700 kr.
    • 72 timmar och uppåt : Se Villkor för avbrottsersättning (PDF)

    * Har ditt företag säkringsabonnemang är den årliga elnätskostnaden summan av abonnemangsavgiften för huvudsäkringen och överföringsavgiften för ditt företags beräknade årsförbrukning. För effektabonnemang är den årliga elnätskostnaden summan av fasta avgifter, effektavgifter och överföringsavgifter. Kostnaden beräknas exklusive moms.

    Läs mer om förutsättningar för hur och när avbrottsersättning utgår i våra Avtalsvillkor.


    Ersättning vid skada

    Om du har fått skador som uppkommit av strömavbrott, annan störning i elöverföringen eller av brister i den verksamhet som vi ansvarar för, kan du ha rätt till ersättning.

    Skadeanmälanblankett 

    Fyll i blanketten och skicka den till:
    Vattenfall Eldistribution AB
    RU 2560
    169 92 Stockholm

    Läs mer om förutsättningar för hur och när skador ersätts i våra Avtalsvillkor.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Teckna avtal

    vårt nätområde

    Om ditt företag ska flytta till lokaler inom vårt nätområde så behöver du göra en flyttanmälan till oss.

    Flyttanmälan


    Vem äger nätområdet?

    Via Nätområden.se kan du enkelt ta reda på vem som äger elnätet vart.

    Till Nätområden

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Hjälp med att logga in

    Hur loggar jag in?

    När du loggar in på nya Mina sidor för första gången behöver du ditt kundnummer (tio siffror) och din personliga kod (fyra siffror), det gäller även om du tidigare registrerat och använt e-post och lösenord. Dina inloggningsuppgifter hittar du längst upp till höger på din faktura.

    Är du ny kund hos oss får du inloggningsuppgifter med din första faktura. Har du inte tillgång till en faktura kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    Logga in på Mina sidor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Dina avtal

    Elnät och elhandel

    För att elen ska fungera i dina lokaler behöver du två avtal.

    Ett elavtal behöver du för att kunna börja använda elen. Det gäller den el du faktiskt förbrukar, allt från datorer till lampor.

    Ett elnätsavtal som du tecknar med det elnätsbolag som äger elledningarna i ditt område. Det är elnätsbolaget som levererar elen fram till din dörr.

    All information om ditt elnätsavtal med oss, så som säkringsstorlek, avgifter och förbrukning hittar du på Mina sidor.

    Logga in på Mina sidor


    Flyttanmälan

    Ska du flytta till vårt elnät? Då behöver du göra en flyttanmälan. Ring oss eller fyll i en flyttanmälan.

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elsäkerhet

    Elsäkra lokaler

    Elnätet är mycket känsligt för åska, och åsknedslag är inte bara farligt för elektronik och elektriska apparater, utan kan också orsaka brand och personskada. Det är därför alltid bra att se över dina lokalers åskskydd.

    Åskskydd

    Åskskyddets uppgift är att fånga in blixturladdningen och avleda blixten från byggnaden ned till marken. Det finns olika slags åskskydd, en behörig elinstallatör kan tipsa om vad som passar just din anläggning.

    När du ser över åskskyddet är det viktigt att ta med både el- och teleledningar. Även andra metalliska ledningar för till exempel bredband, fjärrvärme och vattenledningar kan leda in åskan. Vänd dig alltid till en behörig elinstallatör för råd och installation.

    Jordtag

    Ett jordtag är enkelt uttryckt en nedgrävd grov kopparlina i marken, som ansluts till jordskenan i husets mätarskåp (sitter oftast utanför huset) och elcentral (även kallat säkringsskåp eller proppskåp och sitter oftast inne i huset).

    Elinstallatören kan bedöma om åskskyddet behöver kompletteras med ett jordtag.


    Ersättning vid avbrott

    Den lagstadgade avbrottsersättningen utgår för ett strömavbrott som pågår i minst tolv timmar.

    Beloppet dras oftast automatiskt av på en kommande faktura inom sex månader efter avbrottet.

    Läs mer om avbrottsersättning

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla?

    Är du kund hos Vattenfall Eldistribution kan du själv se om avbrottet redan är registrerat på vår avbrottskarta. Om det redan är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt på kommande faktura. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Till avbrottskartan

    Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet var.

    Till Nätområden

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.
    Felanmälan har öppet dygnet runt 020-82 58 58


    Kontrollera avbrottet

    • Är ditt företag helt eller delvis utan el? Kontrollera om en säkring har gått. Det kan vara antingen en huvudsäkring eller en säkring i ditt företags elcentral.
    • Är även grannarna utan el? Har grannen ström är det troligtvis fel på ditt företags egen anläggning. Om det även är mörkt och strömlöst hos grannarna kan det bero på ett fel i elnätet.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elnätspriser

    Våra priser

    Din elnätsavgift används till underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Priset påverkas av olika faktorer:

    • Kostnaden för att transportera elen
    • Hur mycket ström du vill använder samtidigt, det vill säga säkringens storlek.
    • Hur tätbefolkat området är. Ju fler kunder som delar på nätet desto lägre blir den enskilda kostnaden.
    • Hur mycket som investerats i elnätet och vilket avkastningskrav elnätsföretaget har.

    Avgiften består av två delar. En del för abonnemanget som är kopplad till storleken på din huvudsäkring samt en rörlig avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Avgifterna skiljer sig beroende på om du bor i södra eller norra Sverige. 

    Se våra prislistor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Din elanvändning

    Följ din förbrukning

    Att hålla koll på förbrukningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el ditt företag använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor. Under Min förbrukning kan du se, jämföra och följa din förbrukning över tid.

    Genom att se över din förbrukning kan du se när och hur mycket el du använder, bland annat genom att jämföra det med utomhustemperaturen och också se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan. Har du timavläst mätare kan du följa din förbrukning timma för timma.

    Logga in på Mina sidor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • NY ANSLUTNING

    Ny elnäts anslutning

    Ska du bygga nya lokaler och behöver en ny anslutning börjar du med att skicka in en offertförfrågan till oss så snart som möjligt.

    På din offert som vi skickar till dig när vi tagit emot din förfrågan hittar du kontaktuppgifter till den handläggare som hjälper dig under hela anslutningstiden.
    Du kommer också behöva en egen elinstallatör som kommer utföra arbetet. Du kan kontrollera elinstallatörens behörighet på elsakerhetsverket.se

    Offertförfrågan


    Ytterligare anslutningar

    Behöver du ytterligare anslutningar fyller du i och skickar in formuläret för offertförfrågan så hjälper vi dig hitta den bästa lösningen för ditt företag.

    Offertförfrågan


    Anslutning av flerbostadshus

    Kom ihåg att numrera lägenheterna enligt Lantmäteriets nya metod. Din elinstallatör meddelar lägenhetsnumreringen i sin anmälan till oss. Läs mer på Lantmäteriet.

    Vid nyanslutning av flerbostadshus registrerar vi fastighetsägaren som kund i alla lägenheter. Detta ändras så fort kundservice har fått information om att ny kund har flyttat in.

    Mer information om anslutningar hittar du under Ny anslutning.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Din elanvändning

    Följ din elanvändning

    Att hålla koll på elanvändningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el du använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor.

    Under Min förbrukning kan du:

    • Följa och jämföra din elanvändning
    • Sortera och filtrera på tidsintervall och perioder
    • Hålla koll på och minska din elanvändning

    Logga in på Mina sidor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta

    Skriftlig flyttanmälan

    Ska du flytta behöver du skicka in en flyttanmälan till oss senast 10 dagar innan flyttlasset går.

    Flyttanmälan
  • Tjänster och funktioner

    På Mina sidor

    För dig som Vattenfallkund finns flera tjänster och funktioner. 

    Mina fakturor - Se alla dina fakturor från oss, upp till fem år tillbaka i tiden med information som betalstatus, betalningsuppgifter, anläggningsID och ditt fakturaintervall.

    Min förbrukning - Följ och jämför din förbrukning över tid, sortera och filtrera på önskade tidsintervall och perioder.

    Mina avtal -  Se vilket avtal du har, till vilket pris och hur länge det gäller. Du får detaljerad prisinformation och dina avtalsvillkor. Är det dags att förnya ditt avtal kan du också göra det.

    Min profil - Här hittar du de personuppgifter vi har på dig. Du kan lägga till e-postadress och mobilnummer för att förenkla kommunikationen eller ändra ditt betalsätt och välja autogiro eller e-faktura. Vill du hellre logga in på Mina sidor med e-postadress och lösenord kan du registrera det.

    Logga in på Mina sidor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Så går en flyttanmälan till

    Så gör du en flyttanmälan

    • Du anmäler din flytt till oss skriftligt via flyttblanketten.
    • Vi tar emot och registrerar flytten. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.
    • Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått någon bekräftelsen en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss på 020-82 10 00.
    • Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.

    Tänk på att: En skriftlig flyttanmälan måste alltid skickas in till oss oavsett om du flyttar till, från eller inom vårt elnätsområde. När ett annat bolag inom koncernen tar över ert abonnemang eller om ni byter organisationsnummer behöver vi anmälan senast 30 dagar före förändringen.  

    Posta flyttanmälan till:

    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker

    Ladda ner flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Faktura och betalning

    Välj ditt betalsätt

    Du vet väl att du kan välja hur du betalar företagets fakturor? Vi erbjuder både autogiro och e-postfaktura till våra kunder. 

    Byt betalsätt
  • Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor.

    Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.

    Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på Mina sidor.

    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Strömavbrott

    Strömavbrott

    Information om aktuella strömavbrott hittar du i vår strömavbrottskarta. Där hittar du också hur du anmäler ett avbrott eller ansöker om ersättning vid skada. 

    Till strömavbrottskartan
  • Elnätsavtal och priser

    VÅRA PRISER

    Vi ser till att elen snabbt och säkert transporteras via vårt elnät till din fastighet. Nätavgiften används till underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Här hittar du alla våra elnätspriser, från norr till söder.

    Se våra priser
  • AVSLUTA DITT ABONNEMANG

    Avsluta abonnemang

    Att säga upp ett abonnemang kan vara aktuellt om ditt företag ska riva fastigheten eller slå ihop abonnemang. Det kostar ingenting att avsluta abonnemanget. Fyll i och skicka in uppsägningsblanketten minst en månad innan elleveransen ska upphöra.

    Vid uppsägning av abonnemang avbryter vi elleveransen inom en månad och ditt företag får en slutfaktura från oss. Meddela kundservice om du önskar att vi kommer en särskild dag. Vi ser också till att ditt elhandelsföretag informeras om att abonnemanget har upphört. Vid en uppsägning av abonnemanget kommer vi även montera ner elmätaren på din elanläggning. 

    Ladda ner uppsägningsblanketten

    Posta portofritt till:

    Vattenfall Eldistribution AB
    RU 2560
    Svarspost 20394916
    169 20 Solna


    Flyttanmälan

    Ska ditt företag däremot flytta gör du en flyttanmälan till oss.

    Ladda ner flyttanmälan


    Om du inte är nöjd

    Kontakta kundservice på 020-82 10 00 så hjälper vi dig komma i kontakt med rätt person eller avdelning för att lösa ditt klagomål.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Visst kan det vara skönt att ha all information om dina avtal med oss samlad på ett ställe? Med Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över din energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden.

    Logga in på Mina sidor

  • E-postfaktura och autogiro

    Autogiro

    Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss.

    Viktigt att tänka på: Ditt företag kan ha autogiro, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.

    Ansökan om autogiro

    Skickat till:
    FRISVAR
    Vattenfall Kundservice AB
    Svarspost, 20 463 916
    908 50 Umeå

    Se ditt betalarnummer


    E-postfaktura

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument.  Du kan välja att ha e-postfaktura för alla företagets anläggningar eller bara för vissa. Vänligen notera att det går bara att registrera en e-postadress som mottagare. Anmälan gör du genom att fylla i formuläret.

    Anmäl e-postfaktura


    E-faktura

    Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. När e-fakturan godkänns av kontoinnehavaren sker betalning med automatik på förfallodagen.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Kontakta oss

    Ring oss

    020-82 10 00
    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Du är alltid välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8–16.30.

    Strömavbrott

    020-82 58 58

    Ring oss vid strömavbrott, dygnet runt.

    Facebook

    Vattenfall Eldistribution

    Vi finns på plats måndag - torsdag 8-21 samt fredag 8-17.

  • Flytta ledning, stolpe eller anläggning

    Flytta eller ändra en anläggning

    Behöver du flytta eller ändra en av våra existerande anläggningar eller ledningar måste du göra en offertförfrågan till oss som du hittar nedan.

    Kostnader

    • Serviceräkning mellan 16 och 63 ampere: 2 820 kronor exklusive moms
    • Serviceräkning mellan 80 och 250 ampere: 5 640 kronor exklusive moms
    • Serviceräkning över 250 ampere: beställ offert för exakt kostnad

    Installation

    Anlita en elinstallatör som utför det förberedande arbetet på din anläggning. Kabelskyddsrör ska grävas ner i marken och mätartavla och mätarskåp ska monteras. Behöver det grävas på tomten eller om marken ska återställas efter utfört arbete så är det ditt ansvar att ordna med det.

    Till offertförfrågan


    Ändra abonnemang

    Behöver du göra andra ändringar på ditt abonnemang kan du läsa mer om det el till verksamheten under ändra abonnemang.

    Till ändra abonnemang

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Fakturaförklaring

    Vad de olika delarna betyder

    Din faktura består av tre sidor.

    • En sammanställning av den faktiska förbrukningen där du hittar beloppet som ska betalas, betalningsinformation och dina kunduppgifter.
    • Ett informationsblad där du hittar mer information om vart du ska vända dig vid ett strömavbrott, hur du gör om du ska flytta samt dina rättigheter som kund.
    • En specifikation av den faktiska förbrukningen där du kan läsa mer om din elanvändning i detalj samt se vilka avtal du har.

    Så tyder du din faktura sida för sida

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Betalningsuppgifter

    Betala från Sverige

    Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

    • Plusgiro 413 13 00-8
    • Bankgiro 5110-8348

    Betala från utlandet

    När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

    • BIC/SWIFT-kod NDEASESS
    • IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

    Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.


    Se din faktura

    Logga in på Mina sidor för att se dina fakturor och tillhörande betalningsuppgifter. Där hittar du OCR-nummer, betalstatus, belopp och fakturans förfallodatum.

    Mina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anstånd och delbetalning

    Anstånd

    Anstånd innebär att betalningsdatumet på din faktura skjuts fram i max 30 dagar. Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat. Kontakta oss så hjälper vi dig.

    Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.


    Delbetalning

    Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Viktigt att tänka på: Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice

  • Skillnaden mellan elnät och elhandel

    Olika bolag

    Om Vattenfall äger elnätet där ditt företagets anläggning finns kommer ni även i fortsättningen att få fakturor från oss, för elnätsabonnemang och elöverföring. Vi ansvarar för att transportera elen till anläggningen. Elnätsbolag kan ditt företag inte välja själv utan det styrs av var i landet anläggningen ligger. Till er elleverantör, som ditt företag själva väljer betalar ni ett elpris, elcertifikat, skatt och moms samt en eventuell fast avgift.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och elnätet. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, anslutningar, faktura och betalning samt Mina sidor.

    Till kundservice