Strömavbrott

Du kan själv se om ditt strömavbrott redan är registrerat hos oss, då syns en markering på kartan. Det betyder att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. För att läsa mer om avbrottet och när strömmen beräknas vara tillbaka klickar du på markeringen på kartan tills informationen visas.

 

Innan du anmäler avbrottet

Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan? Du kan själv göra följande för att se om du behöver anmäla det till oss.

Kontrollera avbrottet

Är din fastighet helt eller delvis utan el?

Kontrollera jordfelsbrytaren, huvudsäkringen och säkringarna i din elcentral. Det går ofta att undersöka vad som orsakat felet genom att titta i elcentralen.

Är även grannarna utan el?

Har grannen ström är det troligen fel på din egen anläggning, börja med att kontrollera jordfelsbrytaren och dina säkringar. Om det även är mörkt och strömlöst hos din granne kan det bero på ett fel i elnätet.

Är det Vattenfall Eldistribution du ska kontakta?

Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott.

Se din elnätsleverantör

App för avbrottsinfo

Det här är appen som ger dig avbrottsinformation inom Vattenfall Eldistribution AB’s nätområden direkt till mobilen. 
Lägg in bevakningar på huset, sommarstugan eller kontoret och få ett meddelande när vi har registrerat ett avbrott i området.

  • Se status på aktuella strömavbrott
  • Lägg till bevakningar
  • Få push-meddelanden när det blir avbrott på dina bevakningar

Vanliga frågor och svar