Kundservice

Vad kan vi hjälpa dig med?


  • Flytta

    Flytta

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Strömavbrott

    Strömavbrott

    Mina anslutningar

    Mina anslutningar

    Elnätsavtal och priser

    Elnätsavtal och priser

    Bygga nytt

    Bygga nytt

    Mina sidor

    Mina sidor

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Hjälp med att logga in

    Hur du loggar in

    När du loggar in på Mina sidor för första gången behöver du två saker:

    • Ditt kundnummer (10 siffror)
    • Din PIN-kod (4 siffror)

    Om du är ny kund hos oss får du dina inloggningsuppgifter med din första faktura. Du hittar uppgifterna längst upp till höger på fakturan. Har du inte tillgång till din faktura så kan du kontakta oss så skickar vi uppgifterna till dig. 

    När du väl har loggat in en gång så kan du enkelt byta dina inloggningsuppgifter till valfri e-postadress och lösenord under fliken Mina inställningar.

    Logga in

     

    Glömt lösenord eller e-postadress?

    Om du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt. Du behöver bara fylla i den e-postadress som du använder för att logga in på Mina sidor så skickar vi en länk där du kan återställa lösenordet.

    Om du har glömt vilken e-postadress som du har registrerat som användarnamn så behöver du logga in med ditt kundnummer och PIN-kod. Under fliken Mina inställningar kan du se dina registrerade inloggningsuppgifter.

    Glömt lösenord

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Se din faktura

    Dina fakturor

    Oavsett vilket sätt du har valt att betala dina fakturor på så kan det vara bra att ha ett ställe där du snabbt hittar dem. Därför har vi samlat alla dina fakturor från oss upp till fem år tillbaka i tiden på Mina sidor. Där kan du enkelt se och ladda hem kopior av dina fakturor.

    På fakturan står allt du behöver veta, som till exempel:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturans belopp som du behöver betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Vilken period fakturan gäller
    • Din totala förbrukning under fakturaperioden

    Du kan självklart också se om dina fakturor är betalda eller inte. Och om du skulle vilja byta betalsätt så går även det bra att göra på Mina sidor.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Skadeanmälan

    Om du har fått skador som uppkommit vid elavbrott, annan störning i elöverföringen eller av brister i den verksamhet som vi ansvarar för, kan du ha rätt till ersättning.
    Vi tillämpar inte ellagens regler där ett värdeminskningsavdrag med 3500 kr kan förekomma, det är vårt kundlöfte. För att vara berättigad till ersättning förväntas du dock alltid själv att försöka begränsa skadans omfattning och kunna styrka dess uppkomst.

    Fyll i blanketten för skadeanmälan

    Reparatörsrapport

    I vissa fall kan vi komma att kräva en reparatörsrapport gällande skadan. Anlita en reparatör som undersöker och fyller i rapporten. Skicka in den tillsammans med skadeanmälan.

    Reparatörsrapport 

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift 

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har mottagit någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på din nästa faktura. 

    Om fakturan inte heller betalas i tid efter att vi skickat ut betalningspåminnelsen så skickar vi ut ett inkassokrav. Avgiften för inkassot är 180 kronor och läggs även den på din nästa faktura.

    Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns längst ned på din faktura. Kom ihåg att du hittar dina gamla fakturor på Mina sidor.
    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen tas hand om manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Avbrottsersättning

    Om du drabbas av ett strömavbrott som pågår i minst 4 timmar kompenserar vi dig med 500 kronor, det är vårt kundlöfte. Beloppet dras automatiskt av på en kommande faktura inom 6 månader efter avbrottet.

    För strömavbrott som pågår längre än 12 timmar utgår istället den lagstadgade avbrottsersättningen. Avbrottsersättning vid långvarigt strömavbrott är tänkt att täcka eventuella skador och kostnader som kan ha uppstått. Därför avräknas avbrottsersättningen från eventuellt skadestånd.

    12–24 timmar: 12,5 procent av din årliga elnätskostnad. Dock lägst 900 kr.
    24–48 timmar: 37,5 procent av din årliga elnätskostnad. Dock lägst 1 800 kr.
    48–72 timmar: 62,5 procent din årliga elnätskostnad. Dock lägst 2 700 kr.

    Läs mer om avbrottsersättning

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Att göra vid elavbrott

    HAR ELEN SLUTAT FUNGERA?

    När strömavbrottet – eller elavbrott som det också heter – är ett faktum kanske både humör och tålamod tryter. Det är förståeligt och vi arbetar kontinuerligt för att göra våra nät ännu stabilare och mer motståndskraftiga. Men ibland räcker det inte till och ett strömavbrott inträffar. Läs vidare vad du ska göra då.

    1. Kontrollera avbrottet 
      När elen försvunnit i din bostad bör du först undersöka om det bara är din bostad som drabbats av avbrottet. Ring eller knacka på hos en granne för att se om de också är utan el. Om även grannarna är utan el, kontrollera om avbrottet finns registrerat på vår avbrottskarta. Om avbrottet finns med på kartan behöver du inte ta kontakt med oss, då betyder det att vi redan jobbar på att fixa avbrottet!
    2. Anmäl strömavbrott 
      Om avbrottet inte syns på avbrottskartan, anmäl gärna det till oss så att vi kan åtgärda felet så fort som möjligt. Det kan du göra dygnet runt på telefonnummer 020-82 58 58.
    3. Ersättning
      Som kund hos Vattenfall Eldistribution ersätts du redan vid strömavbrott som pågår i minst fyra timmar. Det är vårt kundlöfte till dig och det är vi ganska ensamma om. För att få din ersättning behöver inte du göra någonting alls men det kan dock dröja ett tag innan du får den. Inom sex månader efter att vi fått kännedom om avbrottet betalas ersättningen automatiskt ut på någon av dina fakturor. Här läser du mer om avbrottsersättning.

     

    Att göra i hemmet vid strömavbrott

    När du försäkrat dig om att det faktiskt rör sig om ett strömavbrott, finns det flera saker att tänka på utöver att plocka fram stearin- och värmeljus. Här följer våra viktigaste tips:

    • Håll värmen
      Använd bara ett rum, klä dig i flera lager och använd filtar och mattor på golvet som isolering. Se till att stänga dörren till det rum du använder.
    • Rädda maten och tappa upp vatten
      Lägg in mat som kan bli dålig i frysen och håll den stängd. Det är också bra att tappa upp några flaskor vatten att ha i reserv.
    • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element
      Om allt är igång när strömmen kommer tillbaka finns det risk att elnätet blir överbelastat och därmed att ett nytt strömavbrott uppstår.
    • När strömmen kommer tillbaka
      Starta inte alla elektriska apparater och element samtidigt, utan börja med att sätta igång några åt gången.

    Bra saker att ha hemma

    • En vev- eller batteriradio (ratta in P4 för att få eventuell information om elavbrottet) 
    • Extra batterier och säkringar
    • Ficklampa
    • Tändstickor/tändare
    • Stearinljus
    • Powerbank/reservbatteri till mobiltelefonen
    • Sovsäck och filtar
    • Torra livsmedel och konserver

    App för avbrottsinfo

    Det här är appen som ger dig avbrottsinformation inom Vattenfall Eldistribution AB’s nätområden direkt till mobilen. 
    Lägg in bevakningar på huset, sommarstugan eller kontoret och få ett meddelande när vi har registrerat ett avbrott i området.

    • Se status på aktuella strömavbrott
    • Lägg till bevakningar
    • Få push-meddelanden när det blir avbrott på dina bevakningar

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla strömavbrottet?

    Du kan själv se om ditt strömavbrott redan är registrerat hos oss för då syns avbrottet på avbrottskartan. Om avbrottet är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt inom 6 månader efter avbrottet på fakturan. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.

    Felanmälan (öppet dygnet runt): 020-82 58 58

    Se registrerade strömavbrott 


    Kontrollera avbrottet

    Är jag helt eller delvis utan el?
    Kontrollera jordfelsbrytaren, huvudsäkringen och säkringarna i din elcentral. Det går ofta att undersöka vad som orsakat felet genom att titta i din elcentral. 

    Är även dina grannar utan el?
    Har grannen ström är det troligen fel på din egen anläggning, börja med att kontrollera jordfelsbrytaren och dina säkringar. Om det är mörkt och strömlöst hos din granne kan det bero på ett fel i elnätet.

    Är det Vattenfall Eldistribution du ska kontakta?
    Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet där du bor.

    Till Nätområden



    App för avbrottsinfo

    Det här är appen som ger dig avbrottsinformation inom Vattenfall Eldistribution AB’s nätområden direkt till mobilen. 
    Lägg in bevakningar på huset, sommarstugan eller kontoret och få ett meddelande när vi har registrerat ett avbrott i området.

    • Se status på aktuella strömavbrott
    • Lägg till bevakningar
    • Få push-meddelanden när det blir avbrott på dina bevakningar

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta in

    Vad behöver jag göra vid inflytt?

    När du ska flytta är det några saker du behöver göra för att elen ska fungera, det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

    • Anmäla till oss senast 5 dagar före inflytten genom att ringa till oss på 020-82 00 00.
    • Vid inflytt till lägenhet är det bra om du anger lägenhetsnummer, det får du av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
    • Teckna avtal med elhandelsföretag.  När du flyttar avslutas avtalet med din nuvarande elhandlare. Du har möjlighet att välja vilken elhandlare du vill från inflyttsdagen. På Elpriskollen kan du jämföra olika avtal.

    Till Elpriskollen

     

    Välj elhandelsavtal när du flyttar

    När du flyttar avslutas avtalet med din nuvarande elhandlare. Du har möjlighet att teckna ett nytt avtal med valfritt elhandelsföretag när du ska flytta in. Elpriskollen och andra jämförelsesidor kan hjälpa dig i valet av elhandlare. Har du inte tecknat elhandelsavtal får du ett anvisat avtal hos Vattenfall Försäljning AB.

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Din elanvändning

    Följ din elanvändning

    Att hålla koll på elanvändningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el du använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor. Under Min förbrukning kan du se, jämföra och följa din användning över tid.

    Genom att se över din användning kan du se när och hur mycket el du använder, bland annat genom att jämföra det med utomhustemperaturen och också se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan. Om det finns luckor eller det helt saknas mätvärden under månaden kan också bero på att du inte haft någon förbrukning, om elanvändningen ligger under 1 kWh per timme eller att din mätare har kommunikationsproblem med vårt insamlingssystem. Har du ett timavläst elhandelsavtal kan du följa din elanvändning timma för timma. 

    Se din förbrukning


    Snabba energispartips

    • Sänk inomhustemperaturen
    • Duscha istället för att bada och stäng av kranen när du borstar tänderna, tvålar in dig och rakar dig
    • Byt till lågenergi- eller LED-lampor
    • Se över dina vitvaror, gamla modeller drar mer el än moderna

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Teckna elnätsavtal

    Ska du flytta till en bostad som är ansluten till Vattenfall Eldistributions elnät? Kom ihåg att anmäla din flytt till oss, så hjälper vi dig med ditt nya elnätsavtal. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i flyttblanketten nedan och skicka in den till oss. 

    Posta, faxa eller mejla till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker

    Fax: 0155-21 25 80

    kundservice@vattenfall.com

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anslut dig till elnätet

    Ny anslutning

    Det första steget för att få el till ditt nya hus är att beställa en offert. Kontakta även en behörig elinstallatör som kan utföra installationsarbetet på din anläggning. Behöriga elinstallatörer hittar du på Elsäkerhetsverkets webbplats.

    Gör en offertförfrågan 

     

    Flyttanmälan

    Du behöver också teckna ett elnätsavtal med oss.

    Läs mer om flyttanmälan här

     

    Huvudsäkring

    De allra flesta privatpersoner med enbart hushållsel, det vill säga utan någon form av elvärme eller värmepump, klarar sig med en huvudsäkring på 16 A. Men har du någon form av elvärme eller använder många elapparater samtidigt kan du behöva en högre säkring.

    När du ska välja din huvudsäkring är det bra att tänka på följande saker:

    • Din energiförbrukning. Ju mer el du använder, desto större huvudsäkring behöver du.
    • Den effekt du tar ut på en och samma gång (maximalt effektuttag). Se tabellen nedan.
    • Anslutna apparater. Stora apparater med hög effekt, som exempelvis en elpanna, många elelement, bastu och stora elektriska motorer, behöver större huvudsäkring,
    • Hur du förbrukar energin över året. Om du använder mycket energi under korta tider eller säsongvis, kan du behöva en större huvudsäkring. Välj huvudsäkring efter det förväntade maxuttaget då vi endast tillåter en ändring av huvudsäkring per tolvmånadersperiod.
    Färg Säkringsstorlek Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
    Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
    Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
    Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
    Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
    Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
    Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW

    Läs mer om att välja rätt huvudsäkring

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elnätspriser

    Vad går nätavgiften till?

    Nätavgiften som du betalar till Vattenfall Eldistribution ska täcka kostnaderna för underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Vi vill bygga bort elavbrotten och rekordinvesterar därför för att förbättra leveranskvaliteten och modernisera elnätet.

    Vi har flera olika abonnemang du kan välja mellan, där det optimala valet beror på hur din elanvändning ser ut.

    Priset påverkas av olika faktorer:

    • Kostnaden för att transportera elen
    • Hur mycket ström du vill använda samtidigt, det vill säga säkringens storlek.
    • Hur mycket som investerats i elnätet och vilket avkastningskrav elnätsföretaget har.

    Avgiften består av två delar. En del för abonnemanget som är kopplad till storleken på din huvudsäkring samt en rörlig avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Avgifterna skiljer sig beroende på om du bor i södra eller norra Sverige. Du kan även läsa mer information på sidan nedan om vad din elnätsavgift går till. 

    Se våra prislistor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Välj rätt huvudsäkring

    Huvudsäkringen har två syften: de skyddar din anläggning om den går sönder och de begränsar hur mycket ström du kan ta ut på samma gång. Om du vill ändra huvudsäkring anlitar du en elinstallatör som anmäler förändringen till oss och sedan utför arbetet hos dig.

    Ju större huvudsäkring (högre ampere) du har desto mer el kan du använda samtidigt. Har du däremot en för låg huvudsäkring kan jordfelsbrytaren slå ifrån och huvudsäkring kan gå i sönder och du kan behöva byta huvudsäkring ofta. Din abonnemangsavgift beror på huvudsäkringens storlek.

    De allra flesta privatpersoner med enbart hushållsel, det vill säga utan någon form av elvärme eller värmepump, klarar sig med en huvudsäkring på 16 A. Men har du någon form av elvärme eller använder många elapparater samtidigt kan du behöva en högre säkring då det maximala effektuttaget kan bli stort, se maximalt effektuttag i tabellen nedan.

    Läs mer om hur du väljer rätt huvudsäkring

     

    På Mina sidor kan du se både din säkrings storlek och årliga elförbrukning

    Logga in på Mina sidor

     

    Din huvudsäkring

    Färg Säkringsstorlek Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
    Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
    Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
    Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
    Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
    Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
    Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Arbete nära ledning

    Vårt elnät finns både under och över marken. Om du ska fälla träd eller gräva på din mark är det bra om du kontaktar oss först. Vi hjälper dig med bevakning av trädfällning och att markera ut var i marken vår elledningar ligger.

    Trädfällning nära ledning

    Ska du fälla träd på din fastighet nära vår elledning? Då vill vi att du kontaktar oss innan, så att vi kan vara med och bevaka att elledningen inte kommer till skada. Beställ bevakning via formuläret.

    Beställ bevakning vid trädfällning


    Gräva nära ledning

    När du ska bygga eller gräva är det viktigt att veta var elledningar och annan nedgrävd infrastruktur ligger så att du inte skadar dem av misstag. När du gör en begäran om ledningsanvisning/kabelanvisning i Ledningskollen når din fråga alla berörda ledningsägare i området som är med i Ledningskollen. Genom att göra ledningsanvisningsärenden när du ska gräva minskar du risken att gräva av andras ledningar med de kostnader det innebär.

    Beställ ledningsanvisning från Ledningskollen.se

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ditt elnätsavtal

     

    All information om ditt elnätsavtal med oss, såsom säkringsstorlek, anläggnings-ID, avgifter och elanvändning hittar du på Mina sidor.

    Se ditt avtal

     

    Varför elnätsavtal?

    För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två avtal, ett elhandelsavtal och ett elnätsavtal. Elhandelsavtalet gäller den el du faktiskt förbrukar, allt från spis till lampor, och kan tecknas med valfritt elhandelsföretag. Elnätsavtalet tecknas däremot alltid med företaget som äger elnätet där du bor och det finns bara en nätägare i varje område. Ditt elnätsavtal kan ses som din inträdesbiljett till att få använda elen som levereras genom landets elledningar. Vattenfall Eldistribution levererar el till nästan 900 000 kunder i Sverige och vårt elnät är över 12 000 mil långt. Det innebär mycket arbete och framförallt ett mycket viktigt sådant – vi ansvarar för att elen kommer hem till dig.

    Elnätsavtalet består i sin tur av två olika kostnader:

    • Abonnemangsavgift
      En fast årlig avgift som bestäms av storleken på din huvudsäkring.
    • Överföringsavgift
      En rörlig avgift som du betalar för varje använd kWh.  


    Vad påverkar elnätskostnaden?

    • Var du bor
      Elnätskostnaden varierar något beroende på om du bor i norra eller södra Sverige. Det beror bland annat på att förutsättningarna och kostnaderna för att underhålla elnätet skiljer sig mellan olika platser i landet.
    • Hur mycket el du använder
      Den rörliga överföringsavgiften sjunker i takt med att du minskar din elanvändning.
    • Enkeltariff eller tidstariff
      Vid enkeltariff betalar du samma avgift för din använda el oavsett tidpunkt och årstid. Vid tidstariff är avgiften högre under vintern (klockan 06-22) men lägre under övrig tid. För att byta tariff kontakta kundservice på telefon, bytet är gratis och kan göras max en gång per år. Läs mer om enkel- och tidstariff under elnätspriser.
    • Säkringsstorlek
      Beroende på hur stor din säkring är ändras abonnemangsavgiften. Ju större säkring du har, desto dyrare blir kostnaden. Därför är det viktigt att du inte har större säkring än vad du behöver. Läs hur du gör för att välja rätt säkringsstorlek.


    Elnätspriser

    Vad går din elnätsavgift till? Nätavgiften som du betalar till Vattenfall Eldistribution ska täcka kostnaderna för underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Vi vill bygga bort elavbrotten och rekordinvesterar därför för att förbättra leveranskvaliteten och modernisera elnätet.

    Läs mer om vårt arbete

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elnätsavtal och priser

    Våra priser

    Vi ser till att elen snabbt och säkert transporteras via vårt elnät hem till dig. Nätavgiften används till underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Här hittar du alla våra elnätspriser, från norr till söder.

    Se våra priser
  • Bygga nytt

    Anslut dig till vårt elnät

    Vi ansluter ditt hem till vårt elnät när det ligger i vårt elnätsområde. Behöver du el under mindre än ett år beställer du en tillfällig anslutning till elnätet. Det första steget för att få el till ditt nya hus är att begära en offert för anslutningen.

    Gör en offertförfrågan
  • Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Visst kan det vara skönt att ha all information om dina avtal med oss samlad på ett ställe? Med Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över din energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden.

    Logga in
  • Anslutningar

    Ny anslutning

    Det första steget för att få el till ditt nya hus är att kontakta en auktoriserad elfirma. Kostnaden baseras i första hand på aktuellt avstånd i elnätet.

    Läs mer om våra standardpriser
  • Sida 3

    Sida 3 faktura Vattenfall Eldistribution

     

    Anläggningsuppgifter och din elanvändning

    1. Här ser du din anläggnings uppgifter, såsom adress och vilket område den tillhör.

    2. Din beräknade årsförbrukning, som är baserad på din tidigare förbrukning, 

    3. Mätarnumret är din elmätares identitet, det står också utskrivet på mätaren. Kostnaden baseras på debiterad kWh mellan de två senast avlästa mätarställningarna. Vattenfall Eldistribution är nätägare och vi läser av mätaren.

    4. Här ser du elnätsföretaget som äger elnätet där du bor. Ditt abonnemang är en fast avgift som beror på huvudsäkringens storlek samt nättariffen. Elöverföringen betalas i öre per kWh och visar den rörliga delen av kostnaden och varierar beroende på hur mycket el du använder. 

    Endast kunder med tidstariff får uppgifter om verk eftersom de har mer än ett räkneverk. Kunder med enkeltariff saknar dessa uppgifter på sin faktura.

  • Sida 2

    Faktura sida 2 Vattenfall Eldistribution

     

    Momsfördelning och övrig information

    1. Momsfördelningen visar hur stor del av fakturabeloppet som består av momsavgifter.

    2. Här hittar du Vattenfall Eldistributions företagsuppgifter.

    3. Övrig information, här hittar du bland annat information om flyttanmälan, funktioner på Mina sidor och hur du gör en felanmälan vid strömavbrott.

  • Strömavbrott

    Strömavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott i elnätet. Där får du också information om avbrottsersättning och kan göra en skadeanmälan.

    Se aktuella avbrott
  • Sida 1

    Sida 1 faktura Vattenfall Eldistribution

     

    Dina kunduppgifter och din elnätskostnad

    1. Ditt kundnummer och din PIN-kod använder du för att logga in på Mina sidor. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands om du kontaktar oss med eventuella frågor.

    2. Fakturanumret samt det datum då vi skickade ut fakturan till dig.

    3. Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis stämma överens med anläggningsadress.

    4. Elnätskostnaden visar en kort sammanfattning av din elanvändning och din kostnad för den tidsperiod som fakturan gäller.

     

    Sida 1 faktura Vattenfall Eldistribution

     

    Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

    5. Fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast) samt fakturans totala kostnad du ska betala.

    6. Vårt PlusGiro kontonummer som du betalar till. Om du ska betala fakturan från en utländsk bank behöver du också uppge BIC/SWIFT och IBAN-nummer som du hittar i rutan ovanför.  

    7. Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid inbetalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan förifyllt automatiskt.

  • Din elanvändning

    Följ din förbrukning

    På Min förbrukning kan du se, jämföra och följa din elanvändning över tid. Att hålla koll på din elanvändning är enkelt, vilket är bra om du vill sänka dina elkostnader. Du kan exempelvis jämföra din förbrukning med utomhustemperaturen och se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan. Har du ett timavläst elhandelsavtal kan du följa din elanvändning timma för timma.

    Saknas mätvärden?

    Varje dag samlar vi in mätvärden från elmätaren på den el du använder, men ibland kan det förekomma en fördröjning på upp till två arbetsdagar, innan mätvärdena visas på Min förbrukning.

    Om det finns luckor eller om det helt saknas mätvärden under månaden kan det också bero på att du inte haft någon förbrukning, att elanvändningen ligger under 1 kWh per timme eller att din mätare har kommunikationsproblem med vårt insamlingssystem. Dygnsförbrukningen ligger inte till grund för din faktura, utan faktureringen görs efter avlästa mätarställningar som sker efter varje månadsskifte.

    Se din förbrukning


    Producera din egen el

    Att investera i solceller, små vind- eller vattenkraftverk har blivit allt vanligare. Om du producerar egen el sänker du inte bara din elkostnad, du gör även miljön en stor tjänst. 

    Producera din el

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta ledning, stolpe eller anläggning

    När du bygger om eller bygger nytt kan servisledningen på din tomt behöva flyttas eller luftledning bytas till jordkabel. Då behöver du skicka in en offertförfrågan till oss. Kostnaden varierar beroende på servissäkringen.

    Tänk på att:

    • Vill du beställa en ny anslutning är det viktigt att bifoga en karta som visar fastighetens placering och koordinater där mätarskåp/anslutningspunkt planeras.
    • Anlita alltid en elinstallatör. Elinstallatören utför det förberedande arbetet på din tomt. Kabelskyddsrör ska grävas ner i marken och mätartavla och mätarskåp monteras. Elinstallatören anmäler till oss. Du ansvarar för eventuell grävning och återställning av marken.
    • Ska du höja din huvudsäkring över ett säkringsintervall, tänk på att intervall för huvudsäkring är 16-25 A, 35 A och 63 A. Observera att det är din elinstallatör som anmäler och utför arbetet efter att vi godkänt höjningen.
    • Vill du flytta på Vattenfall Eldistributions anläggning är det viktigt att bifoga en karta som visar var och vad det är du vill flytta.

     

    Anlita elinstallatör

    Elinstallatören utför det förberedande arbetet på din tomt. Kabelskyddsrör ska grävas ner i marken och mätartavla och mätarskåp monteras. Elinstallatören anmäler ledningsändringen till oss. Du ansvarar för eventuell grävning och återställning av marken.

    Vill du att vi flyttar andra ledningar, kabelskåp, stolpar eller en nätstation kan du beställa en offert.

    Gör en offertförfrågan

     

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säg upp anslutning och abonnemang

    Avsluta ditt abonnemang

    Att säga upp ditt abonnemang kan vara aktuellt om du ska riva ditt hus eller slå ihop två eller flera abonnemang. Det kostar ingenting att avsluta abonnemanget. Fyll i och skicka in Uppsägningsblanketten minst en månad före elleveransen ska upphöra.

    Vid uppsägning av abonnemang avbryter vi elleveransen till dig inom en månad och du får en slutfaktura från oss. Meddela oss om du vill att vi kommer en särskild dag. Vi ser också till att ditt elhandelsföretag informeras om att abonnemanget har upphört. Ditt abonnemang avslutas den dag mätaren monteras ner.

    Uppsägningsblankett

    Flyttanmälan

    Ska du flytta och en annan person ta över elnätsabonnemanget gör du en flyttanmälan till oss genom att fylla i blanketten för flyttanmälan.

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Kontakta oss

    Det finns mer än ett sätt att kontakta oss på, här hittar du det som bäst passar dig och ditt ärende.

    Ring oss

    020-82 00 00

    Du är varmt välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Felanmälan

    020-82 58 58

    Ring oss vid strömavbrott, öppet dygnet runt.

    Facebook

    Vattenfall Eldistribution

    Vi finns på plats måndag - torsdag 8-21 samt fredag 8-17.

  • Anmäl din flytt

    När du ska flytta behöver du alltid säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad och teckna ett nytt elnätsavtal för din nya bostad. Det gäller även om du gjort en flyttanmälan hos adressändring eller ändrat din folkbokföringsadress hos Skatteverket. Anmäl din flytt till oss minst 10 dagar innan aktuellt flyttdatum. Om du redan sedan tidigare är en kund hos oss, gör du din flyttanmälan enklast på Mina sidor. Om du är en ny kund, vänligen använd PDF-blanketten som du hittar längre ner här på sidan.

    Anmäl din flytt


    Flytta in

    När du flyttar in är det viktigt att du tecknar ett nytt avtal med ett elhandelsföretag, när du flyttar avslutas nämligen avtalet med din nuvarande elhandlare. Du har möjlighet att välja vilken elhandlare du vill från inflyttsdagen. Gör du inget aktivt val av elhandlare får du ett så kallat anvisat avtal som ofta är dyrare än andra avtal. Vid inflytt till lägenhet är det bra om du anger lägenhetsnummer, det får du av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.

    Flyttanmälan

    Flytta ut

    Vid utflytt från lägenhet är det bra om du anger lägenhetsnummer, det får du av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen. Du behöver inte anmäla utflytt till ditt elhandelsföretag, det gör vi åt dig.

    Elnäts- och elhandelsavtal

    Du har två olika avtal för din el. Dels har du ett elnätsavtal som tecknas med det elnätsföretag som äger stolparna och elledningarna i ditt område och som ansvarar för att leverera elen fram till din dörr.  Du har också ett elhandelsavtal med det elhandelsföretag som du köper elen av.

    Är du osäker på om det är vi som du ska anmäla din flytt till?
    Ta reda på vem som äger elnätet 

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Så går en flyttanmälan till

    Följ din flyttanmälan

    Steg 1. Du anmäler din flytt till oss via telefon eller genom att fylla i och skicka in en flyttanmälan. Om du redan är kund hos oss, gör du det enklast genom att logga in på Mina sidor

    Blankett för flyttanmälan

    Steg 2. Vi tar emot och registrerar flytten. Vi säkerställer att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och att ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum som du angett att du flyttar in.

    Steg 3. Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som du får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått hem bekräftelsen inom en vecka efter att du gjort din anmälan, ta gärna kontakt med oss.

    Steg 4. Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.


    Om du har valt att säga upp ditt avtal med oss

    Steg 1. Du säger upp ditt avtal genom att kontakta oss.

    Steg 2. Vi registrerar din flytt i vårt system och inväntar det slutdatum du har bestämt.

    Steg 3. När angett datum inträffar läser vi av din elanvändning och skickar en slutfaktura till dig. På fakturan står det ”slutdebiterad” och det innebär att det är den sista fakturan du får.

    Steg 4. Du betalar din slutfaktura till oss och avtalet är därmed avslutat.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Mina sidor-appen

    NY SMART APP

    En ny smart app för våra mobila användare är under full utveckling och den gamla appen har tagits ur funktion. Vår nya app kommer både till Android och iOS under vintern 2018. I appen kommer du bland annat att kunna följa din elanvändning, se dina faktur och avtal.

    Vi rekommenderar dig som har använt Mina sidor-appen att tills vidare logga in via en webbläsare. 

    Logga in på Mina sidor

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anstånd och delbetalning

    Anstånd

    Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du söka anstånd. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp max 30 dagar. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerats. För att söka anstånd kontaktar du kundservice så hjälper vi dig.

    Fem saker som krävs för att söka anstånd

    • Fakturan du vill söka anstånd för är inte förfallen
    • Du har inga övriga förfallna fakturor från oss
    • Din föregående faktura har inte ett anstånd
    • Du har inte haft mer än ett tidigare anstånd de senaste tolv månaderna
    • Du har inte en aktiv avbetalningsplan på någon tidigare faktura från oss

    Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

    Delbetalning

    Om du istället vill delbetala din faktura så upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Det är återigen viktigt att du kontaktar oss före fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Viktigt att tänka på: Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas med detsamma. Det gäller också om en ny faktura inte skulle betalas i tid.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säg upp anslutning och elnätsabonnemang

    Avsluta ditt elnätsabonnemang

    Att säga upp ditt abonnemang kan vara aktuellt om du ska riva ditt hus eller slå ihop två eller flera abonnemang. Det kostar ingenting att avsluta abonnemanget. Fyll i och skicka in blanketten minst en månad före elleveransen ska upphöra.

    Vid uppsägning av abonnemang avbryter vi elleveransen och monterar ner mätaren inom en månad och du får en slutfaktura från oss. Meddela kundservice om du vill att vi kommer en särskild dag. Vi ser också till att ditt elhandelsföretag informeras om att abonnemanget har upphört. Ditt abonnemang avslutas den dag mätaren monteras ner.

    Uppsägningsblankett


    Flyttanmälan

    Ska du däremot flytta och en annan person ta över elnätsabonnemanget gör du en flyttanmälan till oss genom att fylla i blanketten för flyttanmälan på Mina sidor.

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta

    Illutration flytta

    Ska du flytta?

    Vi ger dig informationen du behöver och hjälper dig med din flytt. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flyttdatum.

    Anmäl flytt

  • Betalningsuppgifter

    Betalningsinformation

    När du betalar dina fakturor ska du använda den betalningsinformation som återfinns längst ned på din faktura. OCR-numret ska alltid fyllas i som referens.

    Har du tappat bort din faktura? Ingen fara, alla dina fakturor från oss finns tillgängliga på Mina sidor, under fliken Mina fakturor. Där hittar du alla betalningsuppgifter som du behöver.

    Betalningsmottagare heter Vattenfall Kundservice AB och våra konton är:

    • Plusgiro 413 13 00-8
    • Bankgiro 5110-8348

    Betala från utlandet

    Om du befinner dig utomlands och ska betala en faktura från oss behöver du uppge BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står också angivna längst ned på fakturans första sida.

    • BIC/SWIFT-kod NDEASESS
    • IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

    Viktigt att veta: Det händer att banken tar ut en avgift för att genomföra transaktioner från utlandet, i sådana fall läggs avgiften till på betalningen. Tänk också på att överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra.


    Se dina fakturor

    Logga in på Mina sidor för att snabbt se dina fakturor. Där hittar du all nödvändig information som OCR-nummer, betalstatus, belopp och fakturans förfallodatum.

    Dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Tjänster och funktioner

    Det här finns på MINA SIDOR

    På Mina kan du följa din energiförbrukning, se dina fakturor och själv utföra flera ärenden.

    • Mina fakturor - Se alla dina fakturor från oss, upp till fem år tillbaka i tiden med information som betalstatus, betalningsuppgifter, anläggningsID och ditt fakturaintervall. Här kan du även byta betalsätt till autogiro, e-faktura eller e-postfaktura.
    • Min förbrukning - Följ och jämför din förbrukning över tid, sortera och filtrera på önskade tidsintervall och perioder.
    • Mina avtalDu får detaljerad prisinformation och dina avtalsvillkor. Här kan du även göra din flyttanmälan när det är dags att flytta.
    • Mina inställningar - Här hittar du dina kunduppgifter och du kan välja hur du vill få information av oss. Vill du hellre logga in på Mina sidor med en e-postadress och ett valfritt lösenord så är det här du registrerar det.

    Logga in på Mina sidor

     

    Uppdateringar

    Vi jobbar ständigt för att din upplevelse hos oss ska bli så bra som möjligt. Läs mer om våra senaste uppdateringar och hjälp oss gärna att bli bättre genom att tycka till om vår hemsida.

    Våra uppdateringar

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Tillfällig anslutning och återanslutning

    Tillfällig anslutning

    Beställ en tillfällig elnätsanslutning när du behöver el till en fastighet eller anläggning under kortare tid än ett år, till exempel byggström. Tidsgränsen för en tillfällig anslutning är max ett år, efter det tillkommer en särskild avgift.

    Den tillfälliga anslutningen måste färdiganmälas till Vattenfall Eldistribution av behörig elinstallatör. Elinstallatören anger in- och urkopplingsdatum i föranmälan och vi behöver anmälan senast 5 arbetsdagar innan strömmen behöver kopplas på.

    Återanslutning

    Om du vill ansluta ett hus som har varit frånkopplat, ska du kontakta en elinstallatör som kontrollerar din anläggning och skickar en föranmälan om återanslutning innan strömmen slås på. Tänk på att det är du som fastighetsägare som har ansvar för att din anläggning följer gällande regler och är säker när strömmen slås på. Mätarskåpet får inte sitta inomhus, på Vattenfall Eldistributions anläggning (till exempel stolpe) eller utanför din tomtgräns. Då måste du flytta mätarskåpet och samtidigt beställa flytt av mätarens placering.

    Läs mer och beställ tillfällig- och återanslutning

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Faktura och betalning

    Se din faktura och ändra betalsätt

    På Mina sidor kan du se dina fakturor och välja att betala dem via autogiro, e-faktura eller e-postfaktura. Under Mina fakturor hittar du mer information.

    Se dina fakturor
  • E-faktura och e-postfaktura

    E-faktura

    E-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din internetbank. Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig. Det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Om du vill gå tillbaka och kolla på gamla fakturor gör du det där eller genom att logga in på Mina sidor.

    Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank, eller ännu enklare genom Mina sidor.

    Viktigt att tänka på: det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som har e-faktura eftersom identifieringen sker via personnummer. Om du hinner få en pappersfaktura innan vi ändrat till e-faktura är det den som ska betalas.

    Anmäl e-faktura

    E-postfaktura

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogad PDF-dokument. Anmälan gör du enkelt på Mina sidor.

    Anmäl e-postfaktura


    Kombinera betalsätt

    För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning mellan autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera din autogiro och e-postfaktura – då får du din faktura till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

    Läs mer om autogiro

     

    Kivra

    Om du är registrerad användare hos Kivra kan du få alla dina brev och utskick från oss skickade till din digitala brevlåda. Breven som vanligtvis dyker upp i ditt brevinkast eller brevlåda, skickas då i stället digitalt och du får en notis till din e-postadress när du har fått brev. För utskick som redan är digitala, till exempel e-faktura och e-postfaktura, sker ingen förändring. Läs mer om Kivra här

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ny anslutning

    En ny anslutning gör man till ett hus som tidigare inte haft el, exempelvis när du bygger nytt eller vill ha el till ditt fritidshus. Var ute i god tid med din offertförfrågan och anlita en behörig elinstallatör.

    Se checklista för vad du bör tänka på vid en ny anslutning. 

    Steg för steg vid ny anslutning

    Prisexempel för ny anslutning

    Om du vill ha el till ett hus med säkringsstorlek 16-25 A där anslutningspunkten ligger max 200 meter från närmsta punkt i elnätet som det är möjligt att ansluta till, är kostnaden 27 625 kronor. Varje tillkommande meter utöver 200 meter kostar 236, 25 kronor. Detta standardpris gäller under normala geografiska förhållanden och om det är möjligt att ansluta i befintligt nät utan nätförstärkning.

    Du beställer en ny elanslutning genom att kontakta en behörig elinstallatör som anmäler arbetet till oss. Om du enbart behöver veta kostnaden till att börja med kan du göra en offertförfrågan, ange att du vill ha en prisindikation i meddelandefältet.   

    Läs mer om kostnad för ny anslutning

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta elmätare

    Vid elarbeten som utförs hos dig behöver du anlita en elinstallatör, men vid en flytt av elmätaren är det vi som genomför arbetet. Elmätaren ägs av Vattenfall Eldistribution, därför är vi ansvariga för installationen och insamlandet av mätvärden. Du själv ansvarar för och bekostar inköp samt installation av mätarskåp, mätartavla och mätarledningar.

    Flytt inne till ute

    Om du vill flytta elmätaren från en plats inne i ditt hus, exempelvis husfasaden eller ett stativ så kostar ändringen ingenting. Du betalar endast för mätarskåpet och det arbete som utförs av elinstallatören. Om serviskabeln behöver förlängas så är det du som är ansvarig för grävning och förlängning av kabelskyddsrör på den egna tomten. Du ansvarar även för markåterställningen. 

    Vi drar in elkabeln i kabelskyddsrören och ansluter till elnätet vid anslutningspunkten på anläggningen.

    Flytt inne till inne

    Om din mätare är placerad inomhus och du vill flytta den till en annan plats inomhus så behöver en säkringslåda monteras på utsidan av huset då mätaren ska flyttas. Du bekostar säkringslådan och elinstallatörens arbete. Utöver detta så tillkommer en ändringsavgift på 3525 kronor.

    Flytt ute till ute

    Om mätarskåpet är monterat på en stolpe och ska flyttas till husfasaden så kostar denna ändring ingenting. Du betalar enbart för elinstallatörens arbete och för ett nytt mätarskåp om detta skulle behövas.

    Om du vill flytta mätarskåpet från en fasad till en annan så kostar ändringen 3 525 kronor.

    Om serviskabeln behöver flyttas är det du som kund som ansvarar för grävning och förläggning av kabelskyddsrör på den egna tomten. Du ansvarar även för markåterställning efter att jobbet är utfört. Vi sköter leveransen av elkabeln, drar in den i kabelskyddsrören och ansluter till elnätet vid anläggningens anslutningspunkt.

    Flytt ute till inne

    Att flytta en mätare från en utomhusmiljö till en inomhusmiljö är inte tillåtet enligt svensk elsäkerhetsstandard .

     

    Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss 

    Kontakta oss 

     

     

     

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Dina anslutningar

    Vad är en anslutning

    För att du ska kunna få el till ditt hus eller lägenhet måste du vara ansluten till elnätet. Med en anslutning menar vi helt enkelt kopplingen mellan elnätet och din bostad.

    Beställ en anslutning

    Det första steget för att få el till ditt nya hus är att begära en offert för anslutningen. Kontakta även en behörig elinstallatör som kan utföra installationsarbetet på din anläggning. Behöriga elinstallatörer hittar du på Elsäkerhetsverkets webbplats.

    Gör en offertförfrågan

     

    Dina avtal

    All information om dina anslutningar, elanvändning och övrig kundinformation hittar du på Mina sidor.

    Se dina avtal

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Fakturaförklaring

    Här hjälper vi dig att förstå din elnätsfaktura. Vi förklarar fakturans olika delar och vad som faktiskt ingår i din elnätskostnad.

    • Varje faktura du får av oss består av tre olika sidor. Klicka på någon av sidorna för att få en förklaring över fakturans olika delar.

    Får du din elnätsfaktura i pappersformat? På Mina sidor kan du byta betalsätt till autogiro, e-faktura eller e-postfaktura så sparar du både tid och på miljön. 


    • Sida 1

      Sida 1

      Sida 2

      Sida 2

      Sida 3

      Sida 3

    • Sida 3

      Sida 3 faktura Vattenfall Eldistribution

       

      Anläggningsuppgifter och din elanvändning

      1. Här ser du din anläggnings uppgifter, såsom adress och vilket område den tillhör.

      2. Din beräknade årsförbrukning, som är baserad på din tidigare förbrukning, 

      3. Mätarnumret är din elmätares identitet, det står också utskrivet på mätaren. Kostnaden baseras på debiterad kWh mellan de två senast avlästa mätarställningarna. Vattenfall Eldistribution är nätägare och vi läser av mätaren.

      4. Här ser du elnätsföretaget som äger elnätet där du bor. Ditt abonnemang är en fast avgift som beror på huvudsäkringens storlek samt nättariffen. Elöverföringen betalas i öre per kWh och visar den rörliga delen av kostnaden och varierar beroende på hur mycket el du använder. 

      Endast kunder med tidstariff får uppgifter om verk eftersom de har mer än ett räkneverk. Kunder med enkeltariff saknar dessa uppgifter på sin faktura.

    • Sida 2

      Faktura sida 2 Vattenfall Eldistribution

       

      Momsfördelning och övrig information

      1. Momsfördelningen visar hur stor del av fakturabeloppet som består av momsavgifter.

      2. Här hittar du Vattenfall Eldistributions företagsuppgifter.

      3. Övrig information, här hittar du bland annat information om flyttanmälan, funktioner på Mina sidor och hur du gör en felanmälan vid strömavbrott.

    • Sida 1

      Sida 1 faktura Vattenfall Eldistribution

       

      Dina kunduppgifter och din elnätskostnad

      1. Ditt kundnummer och din PIN-kod använder du för att logga in på Mina sidor. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands om du kontaktar oss med eventuella frågor.

      2. Fakturanumret samt det datum då vi skickade ut fakturan till dig.

      3. Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis stämma överens med anläggningsadress.

      4. Elnätskostnaden visar en kort sammanfattning av din elanvändning och din kostnad för den tidsperiod som fakturan gäller.

       

      Sida 1 faktura Vattenfall Eldistribution

       

      Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

      5. Fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast) samt fakturans totala kostnad du ska betala.

      6. Vårt PlusGiro kontonummer som du betalar till. Om du ska betala fakturan från en utländsk bank behöver du också uppge BIC/SWIFT och IBAN-nummer som du hittar i rutan ovanför.  

      7. Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid inbetalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan förifyllt automatiskt.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • DELA ABONNEMANG

    Om du bygger om hemma, exempelvis om du bygger om källaren till en separat lägenhet så vill du  kanske dela upp ditt abonnemang till flera. För att göra detta så behöver du anställa en auktoriserad elinstallatör . Elinstallatören anmäler ändringen och hanterar kontakten med oss som elnätsägare. 

    Hur går det till?

    När du delar upp ditt abonnemang så monterar vi en extra elmätare hemma hos dig. Servissäkringar monteras även om sådana skulle saknas, samt mätarplats för var och ett av abonnemangen. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna montera en separat mätning. Arbetet utförs av elinstallatören .

    Det är viktigt att tänka på att inget av abonnemangen får ha högre huvudsäkring än den befintliga servissäkringen. Abonnemangen måste också ligga inom samma fastighet. Vid en avstyckning av fastigheten krävs en ny anslutning och ny servisledning.

    Om du vill dra el till din gäststuga eller liknande byggnad så behöver du inte ett separat abonnemang. Om du inte vill dela upp det befintliga abonnemanget räcker det om du anlitar en elinstallatör som sköter arbetet. Vi som nätbolag behöver alltså inte blandas in.

    Om det däremot är en gäststuga som är avsedd för mer permanent boende så krävs en egen elmätare och servis vilket innebär att en ny anslutning behöver göras.

    Vad kostar en delning av ett abonnemang?

    Delning av abonnemang kostar 1 175 kronor inklusive moms och avser montörsarbetet. Om något av abonnemangen skulle behöva större huvudsäkring än servissäkringen så måste en utökning ske. Läs mer under Välj rätt huvudsäkring.

     Du som kund ansvarar för att:

    • Bekosta och installera mätartavla, mätarskåp och mätarledningar
    • Bekosta och installera säkringslåda på fasad

    Vattenfall Eldistribution ansvarar för att:

    • Äga, bekosta och installera mätare och dess insamlingssystem

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Autogiro

    Om du vill slippa krånglet med långa OCR-nummer och att behöva godkänna varje faktura kan du ansluta dig till autogiro. Det gör du enklast via din bank. När du ansluter dig till autogiro så betalas dina fakturor automatisk på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att du har tillräckligt med pengar på kontot dagen innan fakturans förfallodatum.

    Autogiro passar bra för dig som vill slippa tänka på dina räkningar och önskar göra betalningen så smidigt som möjligt. Och kom ihåg att du kan alltid se dina aktuella fakturabelopp på Mina sidor för att få veta hur mycket du betalar varje månad.


    HUR DU ANSLUTER DIG TILL AUTOGIRO I FEM STEG

    • Logga in på din internetbank.
    • Leta upp autogiro. Oftast hittar du information om autogiro under samma flik där du betalar dina fakturor.
    • Sök efter Vattenfall Kundservice AB.
    • Ange ditt betalarnummer hos oss. Det hittar du på Mina sidor genom att klicka på någon av dina fakturor.
    • Signera genom bank-id eller annan elektronisk legitimation. Klart!

    Se ditt betalarnummer


    Du kan också ansluta dig till autogiro genom att fylla i denna blankett och skicka den till oss. Du hittar även blanketten på Mina sidor. Om du vill att någon annan person än den som står på avtalet ska betala via autogiro måste du ansluta dig genom blanketten. Kom ihåg att i sådana fall också ha med namnteckningen från personen som ska betala.


    Kombinera betalsätt

    För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning mellan autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera ditt autogiro med e-postfaktura – då får du fakturan skickad till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

    Läs mer om E-faktura och e-postfaktura

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ändra från 1-fas till 3-fas upp till 250 ampere

    Du kan ändra från 1-fas till 3-fas upp till 250 ampere utan att det tillkommer någon anslutningsavgift. Om din elmätare är placerad inomhus så rekommenderar vi att den flyttas i samband med fasändringen. Detta är på grund av elsäkerhetsskäl. Elmätaren kan monteras på fasaden eller på ett stativ, alternativt så monteras en säkringslåda på utsidan av fasaden.  Du bekostar själv mätarskåpet/säkringslådan och det installationsarbetet som utförs av din elinstallatör.

    På elsäkerhetsverkets hemsida kan du kontrollera att din elinstallatör är auktoriserad.

    Elsäkerhetsverket

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Energiskatt

    Energiskatten byter plats

    All elanvändning i Sverige är skattepliktig. Storleken på energiskatten är beroende av i vilken kommun användningen sker.

    Riksdagen har beslutat att från och med den 1 januari 2018 skall elnätbolagen, istället för elhandelsbolagen, ta upp energiskatten för att sedan betala in skatten till staten. Det betyder att från och med januari 2018, kommer du att få en ny rad på din elnätsfaktura för energiskatten. På din faktura från ditt elhandelsbolag, kommer motsvarande rad att tas bort.

    Riksdagen bestämmer reglerna för energiskatt på el, bl.a. skattesatsen (öre/kWh).

    Energiskatt på el tas ut med bara en skattesats, men för användning i vissa kommuner görs ett avdrag (skattesatsen är lägre).

    I följande län och kommuner är energiskatten lägre.

    • Dalarnas län: Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalen
    • Gävleborgs län: Ljusdal
    • Jämtlands län: samtliga kommuner Norrbottens län: samtliga kommuner
    • Värmlands län: Torsby
    • Västerbottens län: samtliga kommuner
    • Västernorrlands län: Sollefteå, Ånge och Örnsköldsvik

    Avdraget görs automatiskt och ingen ansökan behöver göras.

    Läs mer hos Energiföretagen

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Slå ihop abonnemang

    Om du vill slå ihop två eller flera abonnemang i din fastighet så behöver du anlita en elinstallatör. Elinstallatören anmäler ändringen till oss och utför arbetet hos dig.

    Vid en hopslagning så monterar vi ner elmätaren och förbrukningen går därigenom över till en annan elmätare. Hopslagning godkänns bara om det gäller gemensam fastighet med gemensam servisledning för abonnemangen.

    Du kan säga upp abonnemanget av den mätare som ska tas bort antingen muntligt eller skriftligt. Det kostar ingenting att säga upp ett abonnemang.

    Skulle det kvarvarande abonnemangets huvudsäkring behöva höjas till ett högre intervall anmäler din elinstallatör det till oss och meddelar vad kostnaden blir.

    Vill du själv begära en offert från oss på säkringshöjningen så kan du göra det här.

    Det är inte tillåtet att slå ihop abonnemang om bägge befintliga abonnemang med egna servisledningar är avsedda för boendeändamål. Om det enbart är en gäststuga som används för temporärt boende är det ok att slå ihop abonnemangen.

    Du som kund ansvarar för:

    • Arbete på din anläggning för att lägga om mätningen från abonnemanget som ska avslutas till det abonnemang som ska finnas kvar.

    Vattenfall Eldistribution ansvarar för:

    • Nedmontering av elmätaren för det abonnemang som ska avslutas.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice