Kundservice

Vad kan vi hjälpa dig med?


  • Flytta

    Flytta

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Strömavbrott

    Strömavbrott

    Mina anslutningar

    Mina anslutningar

    Elnätsavtal och priser

    Elnätsavtal och priser

    Bygga nytt

    Bygga nytt

    Mina sidor

    Mina sidor

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Se din faktura

    Dina fakturor

    Oavsett vilket sätt du har valt att betala dina fakturor på så kan det vara bra att ha ett ställe där du snabbt hittar dem. Därför har vi samlat alla dina fakturor frås oss upp till fem år tillbaka i tiden på Mina sidor. Där kan du enkelt se och ladda hem kopior av dina fakturor.

    På fakturan står allt du behöver veta, som till exempel:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturans belopp som du behöver betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Vilken period fakturan gäller
    • Din totala förbrukning under fakturaperioden

    Du kan självklart också se om dina fakturor är betalda eller inte. Och om du skulle vilja byta betalsätt så går även det bra att göra på Mina sidor.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Hjälp med att logga in

    LOGGA IN PÅ MINA SIDOR

    När du loggar in på Mina sidor för första gången behöver du ditt kundnummer (10 siffror) och din personliga kod (4 siffror), det gäller även om du tidigare registrerat och använt e-post och lösenord. Dina inloggningsuppgifter hittar du längst upp till höger på din faktura.

    Är du ny kund hos oss får du inloggningsuppgifter med din första faktura. Har du inte tillgång till en faktura kan du kontakta oss så skickar vi uppgifterna hem till dig.

    Logga in


    Glömt lösenord

    Om du har glömt det lösenord du registrerat kan du beställa ett nytt. Du fyller endast i den e-postadress som du tidigare använt för att logga in och så skickar vi en länk för återställning av lösenord.

    Glömt lösenord

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ny anslutning

    En ny anslutning gör man till ett hus som tidigare inte haft el, exempelvis när du bygger nytt eller vill ha el till ditt fritidshus. Var ute i god tid med din offertförfrågan och anlita en behörig elinstallatör.

    Se checklista för vad du bör tänka på vid en ny anslutning. 

    Ny anslutning steg för steg

    Priser för ny anslutning

    Om du bor i ett tätbebyggt område och vill ha en ny elanslutning till ett hus med säkringsstorlek 16-25 ampere, ligger en anslutningsavgift på cirka 27 000 kronor. Det är en engångskostnad för själva installationen. Den exakta avgiften får du i vår offert, när vi vet hur förutsättningarna ser ut just hos dig.

    Gör en offertförfrågan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Tillfällig anslutning och återanslutning

    Tillfällig anslutning

    Beställ en tillfällig elnätsanslutning när du behöver el till en fastighet eller anläggning under kortare tid än ett år, till exempel byggström. Tidsgränsen för en tillfällig anslutning är max ett år, efter det tillkommer en särskild avgift.

    Den tillfälliga anslutningen måste färdiganmälas till Vattenfall Eldistribution av behörig elinstallatör. Elinstallatören anger in- och urkopplingsdatum i föranmälan och vi behöver anmälan senast 5 arbetsdagar innan strömmen behöver kopplas på.

    Återanslutning

    Om du vill ansluta ett hus som har varit frånkopplat, ska du kontakta en elinstallatör som kontrollerar din anläggning och skickar en föranmälan om återanslutning innan strömmen slås på. Tänk på att det är du som fastighetsägare som har ansvar för att din anläggning följer gällande regler och är säker när strömmen slås på. Mätarskåpet får inte sitta inomhus, på Vattenfall Eldistributions anläggning (till exempel stolpe) eller utanför din tomtgräns. Då måste du flytta mätarskåpet och samtidigt beställa flytt av mätarens placering.

    Läs mer och beställ tillfällig- och återanslutning

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säg upp anslutning och elnätsabonnemang

    Avsluta ditt elnätsabonnemang

    Att säga upp ditt abonnemang kan vara aktuellt om du ska riva ditt hus eller slå ihop två eller flera abonnemang. Det kostar ingenting att avsluta abonnemanget. Fyll i och skicka in blanketten minst en månad före elleveransen ska upphöra.

    Vid uppsägning av abonnemang avbryter vi elleveransen och monterar ner mätaren inom en månad och du får en slutfaktura från oss. Meddela kundservice om du vill att vi kommer en särskild dag. Vi ser också till att ditt elhandelsföretag informeras om att abonnemanget har upphört. Ditt abonnemang avslutas den dag mätaren monteras ner.

    Uppsägningsblankett


    Flyttanmälan

    Ska du däremot flytta och en annan person ta över elnätsabonnemanget gör du en flyttanmälan till oss genom att fylla i blanketten för flyttanmälan på Mina sidor.

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Avbrottsersättning

    Om du drabbas av ett strömavbrott som pågår i minst 4 timmar kompenserar vi dig med 500 kronor, det är vårt kundlöfte. Beloppet dras automatiskt av på en kommande faktura inom 6 månader efter avbrottet.

    För strömavbrott som pågår längre än 12 timmar utgår istället den lagstadgade avbrottsersättningen. Avbrottsersättning vid långvarigt strömavbrott är tänkt att täcka eventuella skador och kostnader som kan ha uppstått. Därför avräknas avbrottsersättningen från eventuellt skadestånd.

    12–24 timmar: 12,5 procent av din årliga elnätskostnad. Dock lägst 900 kr.
    24–48 timmar: 37,5 procent av din årliga elnätskostnad. Dock lägst 1 800 kr.
    48–72 timmar: 62,5 procent din årliga elnätskostnad. Dock lägst 2 700 kr.

    Läs mer om avbrottsersättning

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Din elanvändning

    Följ din förbrukning

    Under Min förbrukning kan du se, jämföra och följa din förbrukning över tid. Att hålla koll på sin elanvändning är ett bra sätt att kunna sänka sina elkostnader. Vi samlar in mätvärden från elmätaren på den el du använder varje dag, men ibland kan det förekomma en fördröjning på upp till två arbetsdagar, innan mätvärdena visas under Min förbrukning. Dygnsförbrukningen ligger inte till grund för din faktura utan faktureringen görs efter avlästa mätarställningar som sker efter varje månadsskifte.

    Genom att se över din elanvändning kan du se när och hur mycket el du använder, bland annat genom att jämföra det med utomhustemperaturen. Du kan också se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan.

    Om det finns luckor eller det helt saknas mätvärden under månaden kan också bero på att du inte haft någon förbrukning, om elanvändningen ligger under 1 kWh per timme eller att din mätare har kommunikationsproblem med vårt insamlingssystem. Har du ett timavläst elhandelsavtal kan du följa din elanvändning timma för timma.

    Se din förbrukning


    Producera egen el

    När du producerar egen el sänker du inte bara din elkostnad, du gör även miljön en stor tjänst. 

    Läs mer om egen produktion

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Dina anslutningar

    Vad är en anslutning

    För att du ska kunna få el till ditt hus eller lägenhet måste du vara ansluten till elnätet. Med en anslutning menar vi helt enkelt kopplingen mellan elnätet och din bostad.

    Beställ en anslutning

    Det första steget för att få el till ditt nya hus är att begära en offert för anslutningen. Kontakta även en behörig elinstallatör som kan utföra installationsarbetet på din anläggning. Behöriga elinstallatörer hittar du på Elsäkerhetsverkets webbplats.

    Gör en offertförfrågan

     

    Dina avtal

    All information om dina anslutningar, elanvändning och övrig kundinformation hittar du på Mina sidor.

    Se dina avtal

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Skadeanmälan

    Om du har fått skador som uppkommit vid elavbrott, annan störning i elöverföringen eller av brister i den verksamhet som vi ansvarar för, kan du ha rätt till ersättning.
    Vi tillämpar inte ellagens regler där ett värdeminskningsavdrag med 3500 kr kan förekomma, det är vårt kundlöfte. För att vara berättigad till ersättning förväntas du dock alltid själv att försöka begränsa skadans omfattning och kunna styrka dess uppkomst.

    Fyll i blanketten för skadeanmälan

    Reparatörsrapport

    I vissa fall kan vi komma att kräva en reparatörsrapport gällande skadan. Anlita en reparatör som undersöker och fyller i rapporten. Skicka in den tillsammans med skadeanmälan.

    Reparatörsrapport 

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ditt elnätsavtal

    För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två avtal.

    Ett elhandelsavtal behöver du för att kunna börja använda elen i ditt hem. Det gäller den el du faktiskt förbrukar, allt från spis till lampor.

    Ett elnätsavtal som du tecknar med det elnätsbolag som äger elledningarna där du bor. Det är elnätsbolaget som levererar elen fram till din dörr.

    All information om ditt elnätsavtal med oss, så som säkringsstorlek, avgifter och förbrukning hittar du på Mina sidor.

    Se ditt avtal


    Elnätspriser

    Vad går din elnätsavgift till? Nätavgiften som du betalar till Vattenfall Eldistribution ska täcka kostnaderna för underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Vi vill bygga bort elavbrotten och rekordinvesterar därför för att förbättra leveranskvaliteten och modernisera elnätet.

    Läs mer här

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Arbete nära ledning

    Vårt elnät finns både under och över marken. Om du ska fälla träd eller gräva på din mark är det bra om du kontaktar oss först. Vi hjälper dig med bevakning av trädfällning och att markera ut var i marken vår elledningar ligger.

    Trädfällning nära ledning

    Ska du fälla träd på din fastighet nära vår elledning? Då vill vi att du kontaktar oss innan, så att vi kan vara med och bevaka att elledningen inte kommer till skada. Beställ bevakning via formuläret.

    Beställ bevakning vid trädfällning


    Gräva nära ledning

    När du ska bygga eller gräva är det viktigt att veta var elledningar och annan nedgrävd infrastruktur ligger så att du inte skadar dem av misstag. När du gör en begäran om ledningsanvisning/kabelanvisning i Ledningskollen når din fråga alla berörda ledningsägare i området som är med i Ledningskollen. Genom att göra ledningsanvisningsärenden när du ska gräva minskar du risken att gräva av andras ledningar med de kostnader det innebär.

    Beställ ledningsanvisning från Ledningskollen.se

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta ledning, stolpe eller anläggning

    När du bygger om eller bygger nytt kan servisledningen på din tomt behöva flyttas eller luftledning bytas till jordkabel. Då behöver du skicka in en offertförfrågan till oss. Kostnaden varierar beroende på servissäkringen.

    Tänk på att:

    • Vill du beställa en ny anslutning är det viktigt att bifoga en karta som visar fastighetens placering och koordinater där mätarskåp/anslutningspunkt planeras.
    • Anlita alltid en elinstallatör. Elinstallatören utför det förberedande arbetet på din tomt. Kabelskyddsrör ska grävas ner i marken och mätartavla och mätarskåp monteras. Elinstallatören anmäler till oss. Du ansvarar för eventuell grävning och återställning av marken.
    • Ska du höja din huvudsäkring över ett säkringsintervall, tänk på att intervall för huvudsäkring är 16-25 A, 35 A och 63 A. Observera att det är din elinstallatör som anmäler och utför arbetet efter att vi godkänt höjningen.
    • Vill du flytta på Vattenfall Eldistributions anläggning är det viktigt att bifoga en karta som visar var och vad det är du vill flytta.

     

    Anlita elinstallatör

    Elinstallatören utför det förberedande arbetet på din tomt. Kabelskyddsrör ska grävas ner i marken och mätartavla och mätarskåp monteras. Elinstallatören anmäler ledningsändringen till oss. Du ansvarar för eventuell grävning och återställning av marken.

    Vill du att vi flyttar andra ledningar, kabelskåp, stolpar eller en nätstation kan du beställa en offert.

    Gör en offertförfrågan

     

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta in

    Vad behöver jag göra vid inflytt?

    När du ska flytta är det några saker du behöver göra för att elen ska fungera, det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

    • Anmäla till oss senast 5 dagar före inflytten genom att ringa till oss på 020-82 00 00.
    • Vid inflytt till lägenhet är det bra om du anger lägenhetsnummer, det får du av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
    • Teckna avtal med elhandelsföretag.  När du flyttar avslutas avtalet med din nuvarande elhandlare. Du har möjlighet att välja vilken elhandlare du vill från inflyttsdagen. På Elpriskollen kan du jämföra olika avtal.

    Till Elpriskollen

     

    Välj elhandelsavtal när du flyttar

    När du flyttar avslutas avtalet med din nuvarande elhandlare. Du har möjlighet att teckna ett nytt avtal med valfritt elhandelsföretag när du ska flytta in. Elpriskollen och andra jämförelsesidor kan hjälpa dig i valet av elhandlare. Har du inte tecknat elhandelsavtal får du ett anvisat avtal hos Vattenfall Försäljning AB.

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Välj rätt huvudsäkring

    Huvudsäkringen har två syften: de skyddar din anläggning om den går sönder och de begränsar hur mycket ström du kan ta ut på samma gång. Om du vill ändra huvudsäkring anlitar du en elinstallatör som anmäler förändringen till oss och sedan utför arbetet hos dig.

    Ju större huvudsäkring (högre ampere) du har desto mer el kan du använda samtidigt. Har du däremot en för låg huvudsäkring kan jordfelsbrytaren slå ifrån och huvudsäkring kan gå i sönder och du kan behöva byta huvudsäkring ofta. Din abonnemangsavgift beror på huvudsäkringens storlek.

    De allra flesta privatpersoner med enbart hushållsel, det vill säga utan någon form av elvärme eller värmepump, klarar sig med en huvudsäkring på 16 A. Men har du någon form av elvärme eller använder många elapparater samtidigt kan du behöva en högre säkring då det maximala effektuttaget kan bli stort, se maximalt effektuttag i tabellen nedan.

    Läs mer om hur du väljer rätt huvudsäkring

     

    På Mina sidor kan du se både din säkrings storlek och årliga elförbrukning

    Logga in på Mina sidor

     

    Din huvudsäkring

    Färg Säkringsstorlek Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
    Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
    Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
    Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
    Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
    Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
    Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Din elanvändning

    Följ din elanvändning

    Att hålla koll på elanvändningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el du använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor. Under Min förbrukning kan du se, jämföra och följa din användning över tid.

    Genom att se över din användning kan du se när och hur mycket el du använder, bland annat genom att jämföra det med utomhustemperaturen och också se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan. Om det finns luckor eller det helt saknas mätvärden under månaden kan också bero på att du inte haft någon förbrukning, om elanvändningen ligger under 1 kWh per timme eller att din mätare har kommunikationsproblem med vårt insamlingssystem. Har du ett timavläst elhandelsavtal kan du följa din elanvändning timma för timma. 

    Se din förbrukning


    Snabba energispartips

    • Sänk inomhustemperaturen
    • Duscha istället för att bada och stäng av kranen när du borstar tänderna, tvålar in dig och rakar dig
    • Byt till lågenergi- eller LED-lampor
    • Se över dina vitvaror, gamla modeller drar mer el än moderna

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elnätspriser

    Vad går nätavgiften till?

    Nätavgiften som du betalar till Vattenfall Eldistribution ska täcka kostnaderna för underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Vi vill bygga bort elavbrotten och rekordinvesterar därför för att förbättra leveranskvaliteten och modernisera elnätet.

    Vi har flera olika abonnemang du kan välja mellan, där det optimala valet beror på hur din elanvändning ser ut.

    Priset påverkas av olika faktorer:

    • Kostnaden för att transportera elen
    • Hur mycket ström du vill använder samtidigt, det vill säga säkringens storlek.
    • Hur mycket som investerats i elnätet och vilket avkastningskrav elnätsföretaget har.

    Avgiften består av två delar. En del för abonnemanget som är kopplad till storleken på din huvudsäkring samt en rörlig avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Avgifterna skiljer sig beroende på om du bor i södra eller norra Sverige. Du kan även läs mer info på sidan nedan om vad din elnätsavgift går till. 

    Se våra prislistor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anslut dig till elnätet

    Ny anslutning

    Det första steget för att få el till ditt nya hus är att beställa en offert. Kontakta även en behörig elinstallatör som kan utföra installationsarbetet på din anläggning. Behöriga elinstallatörer hittar du på Elsäkerhetsverkets webbplats.

    Gör en offertförfrågan 

     

    Flyttanmälan

    Du behöver också teckna ett elnätsavtal med oss.

    Läs mer om flyttanmälan här

     

    Huvudsäkring

    De allra flesta privatpersoner med enbart hushållsel, det vill säga utan någon form av elvärme eller värmepump, klarar sig med en huvudsäkring på 16 A. Men har du någon form av elvärme eller använder många elapparater samtidigt kan du behöva en högre säkring.

    När du ska välja din huvudsäkring är det bra att tänka på följande saker:

    • Din energiförbrukning. Ju mer el du använder, desto större huvudsäkring behöver du.
    • Den effekt du tar ut på en och samma gång (maximalt effektuttag). Se tabellen nedan.
    • Anslutna apparater. Stora apparater med hög effekt, som exempelvis en elpanna, många elelement, bastu och stora elektriska motorer, behöver större huvudsäkring,
    • Hur du förbrukar energin över året. Om du använder mycket energi under korta tider eller säsongvis, kan du behöva en större huvudsäkring. Välj huvudsäkring efter det förväntade maxuttaget då vi endast tillåter en ändring av huvudsäkring per tolvmånadersperiod.
    Färg Säkringsstorlek Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
    Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
    Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
    Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
    Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
    Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
    Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW

    Läs mer om att välja rätt huvudsäkring

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Teckna elnätsavtal

    Ska du flytta till en bostad som är ansluten till Vattenfall Eldistributions elnät? Kom ihåg att anmäla din flytt till oss, så hjälper vi dig med ditt nya elnätsavtal. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i flyttblanketten nedan och skicka in den till oss. 

    Posta, faxa eller mejla till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker

    Fax: 0155-21 25 80

    kundservice@vattenfall.com

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Visst kan det vara skönt att ha all information om dina avtal med oss samlad på ett ställe? Med Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över din energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden.

    Logga in
  • Bygga nytt

    Anslut dig till vårt elnät

    Vi ansluter ditt hem till vårt elnät när det ligger i vårt elnätsområde. Behöver du el under mindre än ett år beställer du en tillfällig anslutning till elnätet. Det första steget för att få el till ditt nya hus är att begära en offert för anslutningen.

    Gör en offertförfrågan
  • Anmäl din flytt

    När du ska flytta behöver du alltid säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad och teckna ett nytt elnätsavtal för din nya bostad. Det gäller även om du gjort en flyttanmälan hos adressändring eller ändrat din folkbokföringsadress hos Skatteverket. Anmäl din flytt till oss senast 10 dagar innan aktuellt flyttdatum. Om du redan sen tidigare är en kund hos oss, gör du din flyttanmälan enklast på Mina sidor. Om du är en ny kund, vänligen använda PDF-blanketten som du hittar längre ner på sidan.

    Anmäl din flytt


    Flytta in

    Teckna ett nytt avtal med ett elhandelsföretag, när du flyttar avslutas avtalet med din nuvarande elhandlare. Du har möjlighet att välja vilken elhandlare du vill från inflyttsdagen. På Elpriskollen kan du jämföra olika avtal. Gör du inget aktiva val av elhandlare får du ett så kallat anvisat avtal som ofta är dyrare än andra avtal. Vid inflytt till lägenhet är det bra om du anger lägenhetsnummer, det får du av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.

    Flyttanmälan

    Flytta ut

    Vid utflytt från lägenhet är det bra om du anger lägenhetsnummer, det får du av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen. Du behöver inte anmäla utflytt till ditt elhandelsföretag, det gör vi åt dig.

    Elnäts- och elhandelsavtal

    Du har två olika avtal för din el. Dels har elnätsavtalet, som tecknas med det elnätsföretag som äger stolpar och elledningar i ditt område och som ansvarar för att leverera elen fram till din dörr. Dels har du ett elhandelsavtal med det elhandelsföretag som du köper elen av.

    Är du osäker på om det är vi som du ska anmäla din flytt till?
    Ta reda på vem som äger elnätet 

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Kontakta oss

    Det finns mer än ett sätt att kontakta oss på, här hittar du det som bäst passar dig och ditt ärende.

    Ring oss

    020-82 00 00

    Du är varmt välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Felanmälan

    020-82 58 58

    Ring oss vid strömavbrott, öppet dygnet runt.

    Facebook

    Vattenfall Eldistribution

    Vi finns på plats måndag - torsdag 8-21 samt fredag 8-17.

  • Strömavbrott

    Strömavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott i elnätet. Där får du också information om avbrottsersättning och kan göra en skadeanmälan.

    Se aktuella avbrott
  • Tips vid strömavbrott

    När strömmen går

    Är strömavbrottet ett faktum är det några saker som är bra att tänka på:

    Ha alltid extra säkringar, stearinljus, tändstickor, batterier och batteriradio hemma eller en laddad powerbank!

    • Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad. Kan en säkring ha gått eller jordfelsbrytaren slagit ifrån?
    • Håll värmen! Använd bara ett rum, klä dig i flera lager och använd filtar och mattor på golvet som isolering. Se till att stänga dörren till det rum du använder.
    • Rädda maten och tappa upp vatten! Lägg in mat som kan bli dålig i frysen och håll den stängd och se till att ha några flaskor vatten i reserv.
    • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns en risk att elnätet blir överbelastat.

    ... och när strömmen kommer tillbaka?

    • Starta inte alla elektriska apparater och element samtidigt, utan börja med att sätta igång några åt gången.

    Se fler tips vid strömavbrott

    När det åskar

    • Dra ur kontakter till elektriska apparater eftersom att dom kan gå i sönder vid åsknedslag
    • Undvik att bada, duscha eller spola vatten i kranarna
    • Prata inte i telefon eller sitt nära TV:n
    • Sök skydd inomhushus eller i bilen aldrig under ett träd eller i närheten av ett höga föremål som skorstenar, torn, master och liknande. Håll inte i metalliska eller ledande föremål som ett paraply.
    • Vistas inte på öppna fält, sjöar och andra vattendrag

    Fler tips finns på Civilförsvarsförbundet 

    Fler tips när det åskar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elnätsavtal och priser

    Våra priser

    Vi ser till att elen snabbt och säkert transporteras via vårt elnät hem till dig. Nätavgiften används till underhåll, drift och utveckling av elnäten i ditt område samt avläsning, mätning och administration. Här hittar du alla våra elnätspriser, från norr till söder.

    Se våra priser
  • Anslutningar

    Ny anslutning

    Det första steget för att få el till ditt nya hus är att begära en offert för anslutningen.

    Gör en offertförfrågan
  • Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift 

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Om din faktura inte betalas i tid efter att vi skickat ut betalningspåminnelsen skickar vi ut ett inkassokrav.

    Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura. Avgiften för inkassot är 180 kronor och läggs på nästa faktura.

    Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på Mina sidor.
    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla strömavbrottet?

    Du kan själv se om ditt strömavbrott redan är registrerat hos oss för då syns avbrottet på avbrottskartan. Om avbrottet redan är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt inom 6 månader efter avbrottet på fakturan. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.

    Felanmälan (öppet dygnet runt): 020-82 58 58

    Se registrerade strömavbrott 

    Kontrollera avbrottet

    Är jag helt eller delvis utan el?
    Kontrollera jordfelsbrytaren, huvudsäkringen och säkringarna i din elcentral. Det går ofta att undersöka vad som orsakat felet genom att titta i din elcentral. 

    Är även dina grannar utan el?
    Har grannen ström är det troligen fel på din egen anläggning, börja med att kontrollera jordfelsbrytaren och dina säkringar. Om det är mörkt och strömlöst hos din granne kan det bero på ett fel i elnätet.

    Är det Vattenfall Eldistribution du ska kontakta?
    Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet där du bor.

    Till Nätområden

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Så går en flyttanmälan till

    Följ din flyttanmälan

    Steg 1 Du anmäler din flytt till oss via telefon eller genom att fylla i och skicka in flyttanmälan. Om du redan är kund hos oss, kan du göra det enkelt genom att logga in på Mina sidor.

    Flyttanmälan

    Steg 2 Vi tar emot, registrerar flytten. vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.

    Steg 3 Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som du får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått hem bekräftelsen en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss.

    Steg 4 Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.

    Om du har valt att säga upp ditt avtal med oss

    Steg 1 Du säger upp ditt avtal genom att kontakta oss.

    Steg 2 Vi registrerar din flytt i vårt system och inväntar det slutdatum du har bestämt.

    Steg 3 När angett datum inträffar läser vi av din elanvändning och skickar en slutfaktura till dig. På fakturan står det ”slutdebiterad” och det innebär att det är den sista fakturan du får.

    Steg 4 Du betalar din slutfaktura till oss och avtalet är därmed avslutat.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säg upp anslutning och abonnemang

    Avsluta ditt abonnemang

    Att säga upp ditt abonnemang kan vara aktuellt om du ska riva ditt hus eller slå ihop två eller flera abonnemang. Det kostar ingenting att avsluta abonnemanget. Fyll i och skicka in Uppsägningsblanketten minst en månad före elleveransen ska upphöra.

    Vid uppsägning av abonnemang avbryter vi elleveransen till dig inom en månad och du får en slutfaktura från oss. Meddela oss om du vill att vi kommer en särskild dag. Vi ser också till att ditt elhandelsföretag informeras om att abonnemanget har upphört. Ditt abonnemang avslutas den dag mätaren monteras ner.

    Uppsägningsblankett

    Flyttanmälan

    Ska du flytta och en annan person ta över elnätsabonnemanget gör du en flyttanmälan till oss genom att fylla i blanketten för flyttanmälan.

    Flyttanmälan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Mina sidor-appen

    En ny app är under utveckling och den gamla har tagits ur funktion. Vi rekommenderar dig som har använt Mina sidor-appen att tills vidare logga in via webben. På Mina sidor får du tillgång till fler funktionaliteter än på den gamla appen och vi kontinuerligt förbättrar och utökar våra tjänster på webben.

    Logga in på Mina sidor

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anstånd och delbetalning

    Anstånd

    Anstånd innebär att betalningsdatumet på din faktura skjuts fram max 30 dagar. Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat. Kontakta oss så hjälper vi dig.

    Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

    Delbetalning

    Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.
    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Viktigt att tänka på: Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta

    Illutration flytta

    Ska du flytta?

    Vi ger dig informationen du behöver och hjälper dig med din flytt. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flyttdatum.

    Anmäl flytt

  • Tjänster och funktioner

    MINA SIDOR

    Med Mina sidor får du kontroll över din energianvändning och kan själv utföra de flesta av dina ärenden.

    Mina fakturor - Se alla dina fakturor från oss, upp till fem år tillbaka i tiden med information som betalstatus, betalningsuppgifter, anläggningsID och ditt fakturaintervall. Här kan du också läsa mer om och välja ett betalsätt som passar dig.

    Min förbrukning - Följ och jämför din förbrukning över tid, sortera och filtrera på önskade tidsintervall och perioder.

    Mina avtal -  Se vilket avtal du har och till vilket pris. Du får detaljerad prisinformation och dina avtalsvillkor. 

    Min profil - Här hittar du de personuppgifter vi har på dig. Du kan lägga till e-postadress och mobilnummer för att förenkla kommunikationen eller ändra ditt betalsätt och välja autogiro eller e-faktura. Vill du hellre logga in på Mina sidor med e-postadress och lösenord kan du registrera det.

    Logga in

     

    Uppdateringar

    Vi jobbar ständigt för att din upplevelse ska bli bättre. Vill du veta mer om vår utveckling?

    Se våra uppdateringar

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Betalningsuppgifter

    Betalningsinformation

    Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

    Plusgiro 413 13 00-8
    Bankgiro 5110-8348

    Betala från utlandet

    När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

    BIC/SWIFT-kod NDEASESS
    IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767
    Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.


    Se dina fakturor

    Logga in på Mina sidor för att se dina fakturor och tillhörande betalningsuppgifter. Där hittar du OCR-nummer, betalstatus, belopp och fakturans förfallodatum.

    Dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Autogiro och e-faktura

    Kombinera betalsätt

    För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning mellan autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera din autogiro och e-postfaktura – då får du din faktura till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

    E-faktura

    E-faktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden att den skickas elektroniskt till din internetbank, det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Om du vill gå tillbaka och kolla på gamla fakturor gör du det där eller genom att logga in på Mina sidor.

    Anmälan gör du enkelt via din internetbank eller genom att fylla i formuläret för e-faktura på Mina sidor.

    Viktigt att tänka på: det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som har e-faktura eftersom identifieringen sker via personnummer. Om du hinner få en pappersfaktura innan vi ändrat till e-faktura är det den som ska betalas.

    Anmäl e-faktura

    Autogiro

    Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss.

    Viktigt att tänka på: se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum så slipper du onödiga påminnelseavgifter. Om du inte har täckning när vi gjort den första dragningen försöker vi igen dagen efter.

    Anmälan för autogiro

    Se ditt betalarnummer

    E-postfaktura

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogad PDF-dokument. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i formuläret för e-postfaktura på Mina sidor.

    Anmäl e-postfaktura

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om elnät. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elnätsavtal, strömavbrott, anslutningar, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Faktura och betalning

    Se din faktura och ändra betalsätt

    På Mina sidor kan du se dina fakturor och välja att betala dem via autogiro eller e-faktura. Under Mina fakturor hittar du mer information.

    Se dina fakturor