Ersättning och skadeanmälan
Här hittar du information om hur du gör en skadeanmälan och när du får ersättning för strömavbrott.
Om du vill begära ekonomisk ersättning för en skada som vi har orsakat dig kan du göra en skadeanmälan. Det kan exempelvis vara om elektronik har skadats efter ett strömavbrott, fastighetsskador, markskador eller om du har fått merkostnader när vi inte har anslutit dig till elnätet inom utsatt tid. Nedan ser du processen för att göra en skadeanmälan. Läs mer under varje steg för att förstå hur det går till och vad du förväntas göra.
För att din skadeanmälan ska vara komplett behöver vi få information om vad som har blivit skadat och även en förklaring om hur skadan har uppstått. Du redovisar samtliga kostnader som du begär ersättning för i din anmälan. Det är bra om du har så mycket som möjligt med när du gör din anmälan och det går även bra att komplettera vid ett senare tillfälle. Vi hör av oss om vi behöver mer underlag.
Bra att veta om din anläggning
Det är du som äger mätarskåpet, huvudsäkringarna och kabeln från mätarskåpet till din elcentral. Det är du som har underhållsansvaret för din elanläggning. Underhållsansvaret innebär bland annat att mätarskåpet är i gott skick, att huvudsäkringarna är av rätt amper och är hela.
Vattenfall Eldistribution äger och ansvarar endast för inkommande servisledning till mätarskåpet samt elmätaren.
Om du får en skada som har uppstått på grund av fel eller brister i din egen elanläggning har Vattenfall Eldistribution inget skadeståndsansvar och då ersätts inga skador till följd av det inträffade felet.
Exempel på fel i din elanläggning är om din huvudsäkring eller jordfelsbrytare löser ut. Huvudsäkringen kan lösa ut om du har för många elektriska apparater kopplade till samma fas. Då blir det ett fasbortfall för att du använder för mycket el från en och samma fas. Att jordfelsbrytaren löser ut betyder att den har gjort det den är installerad för, den ska skydda din elanläggning om det uppstår något fel med elen. När det händer kan du behöva kontakta ett behörigt elinstallationsföretag som kan se över din elanläggning för att hitta felorsaken.
Det finns olika sätt att visa en skada beroende på vad som är skadat. Samla ihop om du har kvitton på skadade produkter och varor som styrker innehavet. Om du har fått offert för arbete eller andra kostnadsposter.
Elektronikskador: Vi ber dig att behålla skadade produkter tills du fått ditt besked om ersättning från oss. Vid omfattande elektronikskador kontaktar du en reparatörsfirma eller återförsäljare som får undersöka produkten och uttala sig om orsak till skadan och om den går att reparera samt skriver en felsökningsrapport. Nedan finns en reparatörsrapport att ladda ned. Du visar dina kostnader genom att bifoga fakturor eller kvitton på reparationskostnad respektive nyinköpta produkter. Vid ersättning för elektronikskada kan i vissa fall ett produktavdrag om 3 500 kronor göras på den ersättning som beviljas.
Matvaror: Mat i kyl och frys ersätts först efter ett sammanhängande strömavbrott som pågått i minst 12 timmar. I första hand ska avbrottsersättning täcka skadan och då behöver du inte anmäla din skada till oss. Om avbrottsersättningen inte täcker matkostnaderna är det möjligt att vi ersätter dig ytterligare, förutsatt att du har foton och specificerar mängd och pris på den förstörda maten. Om inga bilder kan uppvisas utges endast avbrottsersättning, förutsatt att avbrottet överstigit 12 timmar. Enligt Livsmedelverket håller mat som förvaras i frysen i upp till två dygn om frysen hålls stängd. Kvalitén hos råvaror som delvis har tinat kan försämras men säkerheten påverkas inte, halvtinade varor kan återfrysas.
Förlorad arbetsinkomst: Vid uppvisande av en lönespecifikation eller intyg från din arbetsgivare kan det vara möjligt att få ersättning för inkomstbortfall eller semester i samband med din skada.
Säkerhetsbrist i elen: För skador eller kostnader som har sin orsak i säkerhetsbrist i elen avräknas inte avbrottsersättningen från skadeståndet. Ett exempel är om din huvudsäkring eller jordfelsbrytare löser ut vilket kan hända efter ett strömavbrott när elen koppas på igen. Huvudsäkringar och jordfelsbrytare ska klara av en högre ström under några sekunder utan att lösa ut. Huvudsäkringen kan även lösa ut om du för många elektriska apparater kopplade till samma fas. Då blir det ett fasbortfall för att du använder för mycket el från en och samma fas. Att jordfelsbrytaren löser ut betyder att den har gjort det den är installerad för, den ska skydda din elanläggning om det uppstår något fel med elen. När det händer kan du behöva kontakta ett behörigt elinstallationsföretag som kan se över din elanläggning för att hitta felorsaken.
Restaurangbesök, hotellövernattning och drivmedel: Vid längre strömavbrott kan du vara i behov av att ta in på hotell eller äta på restaurang. Du kan ansöka om ersättning för dessa utlägg och då ber vi dig bifoga kvitton. För drivmedel uppger du sträckan och eventuella kvitton. Vi har schablonbelopp som vi utgår från för att kunna vad som är rimligt utifrån händelsen.
Mark- och fastighetsskada: Du visar lättast din skada med foton. I vissa fall kan vi, efter överenskommelse, göra ett platsbesök.
Försenad anslutning: Om du inte är nöjd med hanteringen av din anslutning till elnätet ber vi dig i första hand att prata med din handläggare som har hanterat din anslutning. Om du inte är nöjd med beskedet eller om du har fått merkostnader till följd av vår försening är du välkommen att kontakta oss. Beskriv händelseförloppet kortfattat och ange ditt anspråk. Vi kontaktar dig om vi behöver mer uppgifter.
Du fyller enklast i din skadeanmälan digitalt i vårt formulär. Skadeanmälan finns även som blankett att skriva ut och posta.
När vi har mottagit din skadeanmälan får du en bekräftelse från oss via mejl i första hand eller post om du önskar det. Då får du veta den förväntade handläggningstiden för ditt ärende, normalt är den cirka fyra veckor. Om du behöver komplettera med något framgår i det bekräftelsen. Du får även vårt telefonnummer där du når oss vid frågor.
När vi utreder ditt ärende går vi igenom dina underlag och om vi behöver komma i kontakt hör vi av oss till dig. Beroende på skadan och dess omfattning kan det dröja innan vi har allt på plats för att kunna ta ett beslut om vårt ansvar för skadan. Vårt besked lämnas normalt inom cirka fyra veckor, i första hand via mejl eller via post eller samtal om du önskar det. I beskedet framgår det hur eventuell ersättning betalas ut.
Skulle du inte vara nöjd med vårt beslut kan du begära att få ditt ärende omprövat av en annan skadereglerare. Du behöver då motivera varför du begär en omprövning med hänvisning till tidigare beslut för att vi ska göra en omprövning. Då ser vi över ärendet igen.
Skulle du efter omprövningen fortfarande inte vara nöjd kan du gå vidare med ditt ärende till Vattenfalls Kundombudsman eller externt. Här kan du läsa mer om hur du går till väga här.
Läs mer om förutsättningar för hur och när skador ersätts i våra allmänna avtalsvillkor.
Ersättning vid strömavbrott
Om du har haft ett sammanhängande strömavbrott i minst 12 timmar får du automatisk avbrottsersättning från oss. Den är tänkt att täcka eventuella skador och kostnader som kan uppstå under ett strömavbrott och den avräknas från ett eventuellt skadestånd orsakad av frånvaro av el. Det är en lagstadgad ersättning som alla elnätsföretag betalar ut till sina elnätskunder. Om avbrottsersättningen inte täcker dina kostnader kan du ha rätt till skadestånd för den resterande delen. Hur mycket avbrottsersättning du får framgår nedan. För övriga tidsintervall se villkor för avbrottsersättning.
Ersättningen betalas ut utan att du behöver kontakta oss, vanligtvis inom tre månader efter att strömavbrottet ägde rum så kommer avdraget ske på din faktura. Om det blir ett tillgodobelopp efter att fakturan har betalats dras det av på nästkommande faktura/fakturor. Om du vill få tillgodobeloppet insatt på ditt bankkonto behöver du anmäla ditt kontonummer till oss. Det kan du göra på Mina sidor.
Utöver avbrottsersättningen har vi valt att kompensera våra elnätskunder med sökringsabonnemang (16-63A) redan efter ett strömavbrott på fyra timmar och som understiger tolvtimmarsgränsen. Det gör vi för att det kan uppstå kostnader även vid kortare strömavbrott. Kompensationen är 500 kronor och den avräknas inte från eventuellt skadestånd som betalas ut för samma strömavbrott. Vid strömavbrott som pågår i 12 timmar eller längre utges endast avbrottsersättning.
Ersättningen är 12,5 procent av din årliga elnätskostnad, 1 200 kronor är lägsta belopp som betalas ut.
Ersättningen är 37,5 procent av din årliga elnätskostnad, 2 400 kronor är lägsta belopp som betalas ut.
Ersättningen är 62,5 procent av din årliga elnätskostnad, 3 600 kronor är lägsta belopp som betalas ut.
Ersättningen är 87,5 procent av din årliga elnätskostnad, 4 800 kronor är lägsta belopp som betalas ut.