Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

Strömavbrott

Här finns information om pågående och planerade strömavbrott, hur du själv kan felsöka och anmäla ditt strömavbrott.

Kontrollera dina säkringar och jordfelsbrytare

Om du är delvis utan el kan det bero på att en säkring har gått, antingen en huvudsäkring eller en säkring i din elcentral (kallas också proppskåp). Säkringarna i din elcentral sitter normalt placerad i hallen, källaren, grovköket eller garaget.

  • Har du automatsäkringar så kan någon av dessa behöva slås på.
  • Har du porslinssäkringar kan du kontrollera om någon säkring löst ut eller ser ut att vara trasig. Byt gärna ut alla säkringar mot nya eller byt plats på befintliga säkringar för att se om det blir någon skillnad.
  • Kontrollera om jordfelsbrytaren löst ut. Återställ i så fall brytaren och kontrollera om elen fungerar normalt efter det. Om jordfelsbrytaren inte går att koppla på igen finns det ett fel i din anläggning.

Vi har också en film om hur du gör en felsökning i ditt hem, den finns på YouTube.

Se filmen för felsökning 

Pågår det elmätarbyten i ditt område?

När vi byter din elmätare blir det oftast ett kortare strömavbrott på ungefär 10-15 minuter som inte syns på strömavbrottskartan. Det är ett planerat arbete som inte ska felanmälas.

Har du frågor om den nya smarta elmätaren eller mätarbytet, finns all information samlat under mätarbyten.

Läs mer om mätarbytet

Har grannen ström är det troligen ett fel på din anläggning och inte ett avbrott på elnätet. Bor du i hus kan du kontrollera din huvudbrytare och dina huvudsäkringar.

Det brukar finnas en huvudbrytare för att enkelt bryta all ström i bostaden. Kontrollera att den är i tillslaget läge.

Du vet väl att du kan få avisering via sms eller epost med information om planerade och oplanerade avbrott som berör dina anläggningar?

Information vid strömavbrott

Developer Tools


Cache options

Backend options

Consumption options