Om du inte är nöjd
Här finns information om hur du lämnar synpunkter eller klagomål.
Vi vill hela tiden förbättra vår service och det gör vi genom att lyssna på dig som är kund. Har du synpunkter eller har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar vill vi gärna att du talar om det för oss. Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. Här nedan får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.
Så här gör du om du inte är nöjd:
Vi hjälper dig med dina elnätsfrågor
Om du inte är nöjd med något som rör vår verksamhet vill vi gärna att du hör av dig till våra kundservice så att vi hjälpa dig. Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre. Vi på Vattenfall Eldistribution ansvarar för elnätet – alltså att elen kommer hem till dig. Vi ser till att elen transporteras hem till dig via ledningar och nätstationer och vår kundservice kan hjälpa dig med frågor som rör till exempel elavbrott, anslutning eller elnätsavgifter.
Du når oss enklast via Kontaktformulär för privatpersoner
Du kan även ringa oss på telefonnummer 0771-10 10 50, vardagar mellan kl. 09:00-15:00.
Om dina frågor rör den el du köper från ditt valda elhandelsföretag så behöver du kontakta dem.
Vattenfalls Kundombudsman - när du inte är nöjd med vårt beslut
Om du inte är nöjd efter att din reklamation är hanterad och avslutad kan du vända dig till vår Kundombudsman för en fristående prövning av ditt ärende. Du behöver kontakta Kundombudsmannen för en prövning inom sex månader efter att ditt ärende har avslutats.
Du når Kundombudsmannen via e-post kundombudsmannen@vattenfall.com eller via telefon 08-739 70 31.
Kundombudsmannen fångar upp problem och vidarebefordrar synpunkter till ansvariga personer inom Vattenfall Eldistribution. Du är alltid välkommen med synpunkter om vår kundhantering.
Vill du ha opartisk extern rådgivning?
Vill du ta ditt ärende vidare för att få opartisk rådgivning, eller få hjälp med att få ett ärende prövat, finns det ett flertal externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen. Läs mer om rådgivning och tvistlösning:
Hit kan du vända dig för opartisk rådgivning
Kommunala konsumentvägledare finns i de flesta kommuner och rådgivningen är gratis. De kan ge dig råd vid klagomål eller om du har hamnat i tvist med ett företag. Kontakta din kommun för ytterligare information och kontaktuppgifter.
Kommunala konsumentvägledare
Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kan ge dig vägledning om hur du går vidare om du har en tvist med ditt elnäts- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Hit kan du vända dig för att få ett ärende prövat
Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i elnätet. Hit kan du vända dig till exempel om vill pröva om en anslutningsavgift är skälig.
Energimarknadsinspektionen
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut.
Allmänna reklamationsnämnden
Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk.
Sveriges domstolar